onsdag 4 mars 2015

Oj... så länge sedan...

Ja tiden går fort när man har roligt sägs det, men det är tyvärr inte det som är anledningen till att det är så långt mellan inläggen. Jag har inte haft varken ork eller inspiration att skriva nåt, så enkelt är det.

Men det är lite "spännande" när de nya lydnadsreglerna dyker upp tycker jag, i alla fall i den form som de ska presenteras på SBK:s kongress. Och där lär det väl inte bli några större ändringar i förslaget antar jag.

Men man kan helt krasst konstatera att även om det tillkommit en ny klass, och även om det tillkommit nya, roliga moment, och även om det tillkommit både ditten och datten så är det nog bara början till slutet för lydnaden tror jag.

Helt kommer den naturligtvis inte att försvinna, det kommer alltid att finnas ekipage som elitsatsar och som klarar av den petiga, och ibland obegripliga, bedömning som reglerna förordar. Men lydnaden kommer sakta men säkert att försvinna som en sport för den breda massan.

Jag är ju så gammal att jag var med redan när lydnaden "uppfanns". Då var den illa sedd av alla dem som tävlade "på riktigt", d.v.s. de som tävlade bruks, nåt annat fanns det inte att tävla i på den tiden.

Men tanken med lydnaden var ju att alla de som av olika anledningar inte kunde/ville tävla bruks skulle ha något att ägna sig åt tillsammans med sin hund. Och så blev det ju så småningom också... fler och fler tävlade lydnad, och färre och färre tävlade bruks.

Oavsett vilka omständigheter som ligger bakom att man inte vill tävla  bruks, så är det ju trots allt så att lydnaden är en väldigt lättillgänglig gren. Man kan träna i stort sett överallt, och man behöver inte heller hjälp av andra vid varje träningstillfälle.

Men när det går så långt att man behöver en robot i sällskap på tävlingsplanen, i stället för en hund, då har det gått för långt. Läser man allt som finns att läsa om regelförslaget för de högre klasserna i lydnaden, då vill i alla fall jag mest sätta mig ner och gråta. I den nya startklassen är det mesta tillåtet utan alltför mycket poängavdrag, men sedan börjar verkligen allvaret.

Jaja, reglerna börjar inte gälla förrän 2017 och då är det inte säkert att jag ens lever så jag behöver ju inte bekymra mig redan nu. Men det är tur att det numera finns så många andra varierande roliga grenar för den som vill jobba med sin hund.

Förlorarna i det här, förutom alla vi som tyvärr inte är superproffs på tävlingslydnad, är ju förstås brukshundsklubbarna. Förr var det inte ovanligt med 50-60 startande (och ibland ännu mer) på ett lydnadsprov, nu är det inte ovanligt med klasser där det inte finns nån anmäld alls.

Bruksproven har ju i regel så många startande som klubben klarar av... men det blir ofta färre och färre dels pga problem med marker dels pga problem att få ihop funktionärer, och bruksproven går nästan alltid med förlust. Större kostnader och inte så många anmälningsavgifter. I lydnaden, där kostnaderna för en tävling är relativt låg, där kan man ta in många tävlande utan att kostnaderna ökar, men där ska man nu skrämma bort de tävlande med hjälp av nya, onödigt hårda regler.

Och brukshundsklubbarna behöver nog de inkomster de kan får tror jag. Fler och fler privata aktörer dyker upp på marknaden. Antalet kursdeltagare minskar hos många klubbar, och många klubbar är dessutom rädda för att satsa på allt det nya som dyker upp och tappar på så sätt medlemmar.

Jaja, det var en liten parentes...  det var de nya lydnadsreglerna jag tänkte tycka till om. Och, som sagt, de träder inte i kraft förrän 2017 så det gäller att vi tävlar så mycket vi kan innan dess då. På så vis slipper jag ju bekymra mig...   men som gammal SBK:are är det inte så roligt att se hur verksamheten utvecklas, det känns lite som att SBK är en koloss som håller på att bli ifrånsprungen av andra aktörer, men vi kan ju hoppas jag har fel där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar