torsdag 2 april 2015

Tänka själv... inte alltid så bra.

Jag har ju tur och har lättlärda hundar, men dom är också supersnabba på att lära sig själva, att göra det dom TROR är vad som förväntas av dom... och det är inte alltid av godo.

Jippie fick ju för sig att han skulle sätta baktassarna på urvalslådorna när vi tränade specialsök, sviter från pods-träningen förstås, men det var inte så lyckat just där. Att han sedan efter några gånger gjorde det enbart på just den rätta lådan, det gjorde ju inte det hela bättre, även om han säkert trodde det.

Han har bråttom, bråttom... och gör det han i brådskan tror är rätt.  I går preparerade jag en möbeltass med doft, tog med den ut och satte den en bit upp på en trädstam. Och Jippie letade, och letade och letade. Han var i rätt område, ganska nära, och han kände tydligen doften men det blåste ganska mycket och han sökte hela tiden nere på marken och då missade han ju att lokalisera doftkällan ordentligt.

Jag löste det genom att jag "hjälpte" honom genom att visa att han skulle leta upp och ner längs några trädstammar, och när vi sedan så småningom kom till den rätta trädstammen då tog han den förstås.

Och idag hade jag preparerat några fler möbeltassar, det är en enda droppe av doftämnet på var och en av dom. Och nu hade han lärt läxan, nu klättrade han nästan i träden för att kolla om det fanns nåt där...  lagom är som bekant bäst, men det ordspråket känner inte Jippie till.

Jag satte alltså en möbeltass på ett träd idag också, i lä för den ganska så kraftiga vinden (men inte så högt att man måste klättra), och det var svårt. Han snodde runt som en vessla, men det var svårt att hitta exakt var doften fanns. Men till slut lyckades han, men då hade han fått jobba länge.


Lite senare under samma promenad passerade vi ett vindskydd som finns här i området. Där satte jag en möbeltass på insidan av väggen, och så jobbade vi oss runt det där vinskyddet. Och även nu ville han mest bara jobba högt upp...  det är inte alltid så bra med lättlärda hundar.

Jag har en film här som visar slutet av det sökarbetet, det gick liksom inte att filma hela tiden när jag var själv, men när jag såg att han fick den första vittringen av doften, då stannade jag upp och filmade.

Men även här är det svårt.... han har vinden i ryggen där inne i vindskyddet, och man ser tydligt att vinden för ut vittringen utanför väggen. Men han fixar det ju så småningom, skönt att se att han inte använder synen utan att han verkligen letar med hjälp av nosen....   och som vanligt är det inte han som hörs pipa och gnälla på filmen. 


Jag är ju som vanligt en klanta när det gäller hundträning och har som alltid lite för bråttom med allting, så jag har lite svårt att skilja på det där med att hitta och att markera. När jag tränar in ett brukssök har jag inga problem med det, men här glömmer jag bort mig gång på gång.... 

Men en sån här snygg markering vill jag ha när han väl har hittat det han ska, en markering där han fryser med nosen på doften.


Men den här bilden är lite fusk, jag var snabb med kameran... men visst ser det snyggt ut? 

Jaja, roligt är det, men jag har väl som vanligt alldeles för stora krav alldeles för fort antar jag. Som tur är så verkar det inte störa Jippie alltför mycket, han sköter sig finfint och han verkar tycka att det är kanonroligt. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar