söndag 7 augusti 2016

Några funderingar om det där med betyg och uppflyttningspoäng och så...

Nu är vi ju mitt uppe i den mest hektiska tävlingsperioden för oss som tävlar med hundar och det är alltid roligt att ta del av resultaten för vänner och bekanta. Och det är ju lekande lätt nu när SBK Tävling finns....

Jippies och mina resultat är ju tyvärr inte lysande även om han utan några större besvär har tagit LP2 nu i sommar. Men våra tävlingar har en nedåtgående trend som jag önskar att nån orkade analysera åt mig, själv orkar jag inte riktigt ta tag i det. Allt som är över uppflyttningsstrecket (eller 1:a priset) är ju helt godkänt enligt mig, men det är lite irriterande att resultaten inte blir bättre och bättre utan tvärtom...

Fast.... det kan ha en så enkel lösning som att vi tränar intensivt tills jag anser att han är tävlingsfärdig, sedan tränar vi inget mer... och eftersom lydnad är en färskvara så ligger han förstås av sig för varje vecka som sedan går.  Jaja, inte vet jag... och det var inte det jag skulle skriva om heller.

Det som är lite roligt och intressant är att se hur "slumpartade" vissa 1:a pris och uppflyttningar är, både för mig och för andra.

Jippies förrförra tävling resulterade ju i ett 2:a pris (154p) och det berodde nog mest på att han nollade momentet läggande under gång. Visserligen har det momentet bara 1 i koefficient, men en 6:a i betyg där hade gett oss 1.a priset den gången.

På nästa tävling nollade han fjärrdirigeringen, men poängen räckte ändå till ett 1:a pris (161p) trots att fjärren har koefficient 2. Han hade över lag högre momentpoäng på den senaste tävlingen, och slog till med en 10:a på rutan som har koeff 3, och det fyllde ju förstås på poängpotten rejält.

Slutsatsen är ju förstås att om man ska nolla nåt moment så ska man nolla något med låg koefficient... men...  med "rätt" betyg på de övriga momenten så klarar man sig även om man misslyckas med ett moment med lite högre koefficient.

Nu tycker jag förstås inte att man ska "misslyckas" med något moment alls, men om det ändå händer så gäller det att ha lite tur så att man väljer rätt moment att "misslyckas" med.

Eller också kan man vända på det.... det gäller att ha så bra betyg på de moment som funkar så att man har råd med en nolla nånstans i programmet.

Och här är det ju stor skillnad mellan brukslydnaden och vanlig lydnad. I t.ex. appellen har man enkelt råd med ett par nollor utan att riskera uppflyttningen , under förutsättning att specialen gått bra. I den vanliga lydnaden är det nog ovanligt att man fixar 1:a priset trots två nollor i programmet.

Och till och med i lägre klass kan man utan vidare kosta på sig en nolla i lydnadsprogrammet utan att riskera uppflyttningen, under förutsättning att övriga moment går hyfsat bra förstås.

Sen blir det svårare, både i brukslydnaden och den vanliga lydnaden. Ju högre upp i klasserna desto högre krav på att alla  moment sitter som de ska för att man ska få sitt 1:a pris eller sin uppflyttning.

Och vad ville jag med det här svamlet då?  Ingen aning....  fick bara ett litet anfall av skrivklåda.


Och så en nostalgi-bild som avslutning. Här är prispallen från den tävling där Salza tog sitt lydnadschampionat för många år sedan. 
Tre 1:a pris och tre nyblivna champions på prispallen den gången... 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar