torsdag 21 januari 2016

Många tankar i ett rörigt huvud..

Dessutom är huvudet extra rörigt efter sammanstötningen med isgatan häromdagen, så ni kan tänka er att här kommer att bli mycket bladder om tusen olika saker. 

Jag gillar ju att planera... det är nästan så att planeringen är roligare än genomförandet. Men då är det ju (tyvärr?) så att jag är en plikttrogen människa också, så det som är planerat ska också genomföras, även om entusiasmen kanske ibland har lagt sig lite när det verkligen är dags.

Ja, då menar jag såna aktiviteter där andra människor är inblandade, där bestämmer pliktkänslan... mina egna aktiviteter har jag inga problem med att "omfördela" 


Men om jag börjar med det enklaste då... vår egen träning och vårt tävlande. Jippie och jag ska tävla klass 2 så snart det går, men sedan för jag en livlig diskussion med mig själv om fortsättningen.

Han är definitivt klar för ett 1:a pris i klass 2, men det betyder ju inte att vi lyckas med allting på tävling för det. På tävling kan mycket gå åt skogen...  men det borde inte vara alltför svårt att få det där 1:a priset i alla fall, och vad gör vi sedan då?

Jag brukar ju alltid tävla minst 3 gånger i varje klass så att vi ska få våra LP-titlar, och så tycker jag att den tävlingsrutin det ger är bra att ha med upp i de högre klasserna där programmen är längre och svårare.

Men... det sker ju en regelrevidering 2017 då ganska mycket förändras när det gäller lydnadsproven. Kanske vi skulle försöka få till ett 1:a pris i klass 3 också, innan nästa årsskifte?

Nu tycker i och för sig jag att det är kul med nya moment och så där, men det är å andra sidan lite tryggt med moment som man har lärt in ett flertal gånger så att man har en känsla för hur det enklast ska göras.  Men vi har en del del att jobba på om han ska vara tävlingsklar i klass 3 under sommaren också...  jaja.. lite att klura på för matte.  


Sen är frågan om vi ska låta rallyn ligga kvar på hatthyllan i år också? Klubben har 2 tävlingar med dubblerade klasser under året, så vi har chansen att tävla utan att åka nåt långt. Nu ska jag väl i och för sig vara funktionär vid dom tävlingarna också, men beroende på vilken funktionärssyssla man har så kan man ju ändå tävla samma dag. Ytterligare nåt att fundera på...


Och så är jag sååå sugen på ett B-prov. Jippie fixade ju nybörjar-vattnet i höstas, det vore kul att prova på fältdelen också. Och där är det sagt att det ska bli ett prov inte alltför långt härifrån frampå vårkanten nån gång. Mycket frestande....  

Och så vill jag träna så att han fixar vattenprovet. Inte nybörjarvattnet utan det lite svårare vattenprovet. Det är egentligen inte så våldsamt svårt, men man måste träna det så att hundarna vet vad som förväntas av dom.


Sen borde vi träna viltspår, men jag tror jag lägger det åt sidan. Jag har ju alltid låtit mina hundar ta viltspårschampionatet ganska så snabbt, men jag har lite tappat lusten. Motivationen saknas för just viltspår...  eller också är det så att kärringen börjar bli gammal och att det är orken som fattas. Jaja, strunt samma... jag tror hur som helst inte att det blir några viltspår för oss i år heller.


Och så har jag ju haft ett par nosework kurser för min klubb under vintern, och förmodligen blir det nån mer innan sommaren är här. Och då har det kommit önskemål om olika nosework-aktiviteter från kursdeltagarna... och det är ju kanonroligt! Så nu planerar vi för både träningsdag, doftprov och tävling när det gäller noseworken. Ja, inte som deltagare/tävlande då, utan som arrangör/funktionär i första hand.

Sen har jag lovat bort mig till nån nw-introduktion för rasklubben också. När det blir vet jag inte, men det ska vara i år nån gång.

Planering är som sagt skitkul, vi får väl se vad jag tycker om ett halvår  


Nu ska jag i alla fall utnyttja störningen från grannens ylande hund och träna lite vittringsapportering och fjärrdirigering med Jippie. Mysko med den där ylande hunden, den lät likadant vid samma tid i går. Det bor ingen hund där, och är det nån där på besök så borde dom väl inte lämna hunden ensam?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar