söndag 22 januari 2023

Årets Springer-utmärkelser....

Årets Springer koras av Springerklubben varje år, och då i en massa olika grenar. I år kom Ynk på en hedrande 2:a plats i kategorin Årets NoseworkSpringer. 😀

Den finaste utmärkelsen är förstås Årets Springer där man skall räkna utställnings- och jaktmeriter. År 2022 finns det 4 hundar på den listan... 
Årets Utställningsspringer har 42 hundar på sin lista..... där räknar man enbart utställningsmeriter.
Årets Veteran har 10 hundar... och även där räknar man enbart utställningsmeriter.
Årets Junior har 17 hundar....  här gäller utställningsresultat plus ev. jaktmeriter. 

Årets Uppfödare utses också.... där får man tillgodoräkna sig resultat från Utställning, Jaktprov, Viltspår, och Lydnad. På årets lista finns 5 hundar.
Årets Avelsspringer finns också.... där räknas utställnings- och jaktmeriter. I år finns 8 hundar på den listan. 

Och sen kommer de roliga utmärkelserna... enligt mig. Arbetsmeriter alltså....

Årets Agilityspringer...  1 hund på listan.
Årets Bruksspringer.... 1 hund på  listan
Årets Jaktspringer.... 6 hundar på listan
Årets Lydnadsspringer.... 11 hundar på listan
Årets Noseworkspringer.... 14 hundar på listan
Årets Rallylydnadsspringer... 18 hundar på listan
Årets Viltspårspringer.... 21 hundar på listan

Klubben hade år 2021 1255 medlemmar..... 
Jag hoppas ju att de flesta springerägare är aktiva med sina hundar även om Årets Springer-lista är ganska så mager.... en springer spaniel gillar att jobba och att vara aktiv.

Jag vet inte hur många springrar det finns i landet idag, jag fann bara statistik från 2020 och då fanns drygt 8.200 springrar registrerade hos Jordbruksverket. Jag antar att det finns minst lika många idag, men de flesta som har en springer är nog inte medlem i rasklubben. Och det är säkert också så att alla som är aktiva med sina hundar inte rapporterar in sina resultat, även om dom är medlemmar. 

Jag själv har varit medlem i flera år tidigare. Salza och jag tog hem titeln Årets Lydnadsspringer ett par gånger (tror jag) men på senare år har jag inte varit medlem. Klubben har inte så mycket att erbjuda oss som bor här norröver. Lokalavdelningen som fanns här fick läggas ner, vi erbjöd aktiviteter för medlemmarna, men intresset var väldigt litet så lokalavdelningen fick alltså somna in. 

Aktiviteter som det skulle vara roligt att delta i finns måååånga mil söderöver. Att vi är medlemmar nu beror mest på att jag löste medlemskap när Ynk skulle göra sitt BPH i höstas, men det blir nog inget förlängt medlemskap för vår del.

Men det var ju kul att vara med på NW-listan detta året i alla fall. Ynk har jobbat bra som hamnade på en andraplats trots att vi hade enbart klass 1-resultat att redovisa. Det finns många duktiga springrar som tävlar i de högre klasserna, men där är det å andra sidan svårare att lyckas. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar