fredag 27 mars 2015

Ett brutet löfte...

Efter förra kurshelgen (utbildningen till preparatsöksinstruktör, ni vet) för 14 dagar sedan lovade jag lite lättvindigt en film på Jippie när han söker eukalyptusdoft, men si...  nån sån har ni inte sett till.

Och det har sin förklaring i att jag inte har varit bra. Noll ork, och den lilla tillstymmelse till ork som funnits den har snabbt försvunnit i takt med hundpromenader och hushållsarbete.

Fast Jippie och jag har faktiskt tränat, kanske inte riktigt så som det var tänkt, men resultatet har i alla fall blivit att han nu (förhoppningsvis) har helt klart för sig att det är eukalyptusdoften som genererar beröm och godis.

Men han är ju lite klickertränad den där herrn, och det är inte alltid av godo, blir lite för lätt testa och prova allt man kan, och gärna allt nästan på en gång. Bråttom är ibland Jippies andranamn..

Och det var inte lätt att träna här hemma heller....   Om jag satte på honom kopplet så trodde han att vi skulle gå ut, blev alldeles fixerad av ytterdörren.

Och pytsarna som dolde doftburken och burkarna utan doft, dom fick han plötsligt för sig att han skulle stå på, sviter från den där pods-träningen förstås.

Och sen var han tvungen att prova att krafsa på dom, och det får man absolut inte när det gäller NoseWork

Men han visste ju att det gav godis om han markerade en av de där "pytsarna"....  så han försökte också lura till sig godis genom att hela tiden markera samma pyts... det var ju där han tidigare fått godis.

Så jag fick använda lite egna idéer för att få honom att förstå att det var just doften, oavsett var den fanns, som genererade godis.  Och han är ju vansinnigt lättlärd så det gick snabbt bara matte hittade rätt metod.

Och det är väl lite det som är finessen med att vara instruktör... apropå att det nu är en instruktörsutbildning jag går....  att man kan hitta rätt metod när "det gamla vanliga" inte funkar till 100%. Utbildningen går ju egentligen inte ut på att vi ska lära våra egna hundar, utan vi ska lära oss själva hur vi ska lära ut...

Men det syns att det är jobbigt för lilla hjärnan... ja Jippiehjärnan tänkte jag närmast på då...  efter tre-fyra sök, och när allt är bortplockat, så kurar han ihop sig och tar en liten tupplur.

 I och för sig har jag också gärna tagit en tupplur sedan vi varit igång, men det har inte alltid gått. Och min ork har definitivt inte räckt till att rigga för att filma hans prestationer, det får vänta tills orken kommer tillbaka, om den nu gör det. Ibland känns det inte så, helgens två kursdagar blir en rejäl utmaning för mig. Men alternativet är att avstå, och det är inte alls aktuellt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar