måndag 16 mars 2015

En utsliten matte....

Det är inte direkt så att vårsolen ger ny energi, tvärtom.... energin är borta med vinden och allt som ska göras kräver en verklig kraftsamling.

Jag brukar inte vara påverkad av vårtrötthet, men vem vet, kanske är det bara det, och då rättar det väl till sig så småningom... lagom tills jag blir utslagen av pollenallergin kanske. Eller också är det den kostomläggning jag gjorde för några veckor sedan, och även i det fallet lär väl kroppen anpassa sig och bli hyfsat normal igen nån gång framöver. Eller också har jag en massa brister av sånt som man behöver för att vara piggelin, men det brukar jag som sagt aldrig ha så det väljer jag bort....

Jaja...  vardagen tassar på som vanligt även om mina krafter och min energi har försvunnit så det är ju bara att bita ihop och göra i alla fall det som är allra nödvändigast.

Och under den helg som gick påbörjade jag en utbildning till Nose Work-instruktör, och det är ju verkligen rätt tillfälle med tanke på energi och ork och så..... men det gäller ju att passa på när tillfälle ges.

Jätteroligt är det i alla fall, Jag har ju tränat lite preparatsök med Salza tidigare, men nu tänkte jag jobba med Jippie i första hand.  Ja... för er som funderar...  Nose Work är ju helt enkelt ett preparatsök för hundar. I "sporten" Nose Work jobbar man med tre olika doftämnen, eukalyptus, lagerblad och lavendel, men man kan lika gärna lära hunden leta kantareller, eller knark av olika slag, eller vägglöss, eller vad som helst. Inlärningsprincipen är densamma oavsett vilka preparat man sedan vill att hunden ska söka efter, och det är som sagt jätteroligt.

Och för mig som tycker att det där med tävling är en trevlig utmaning så är det ju lite lockande att man faktiskt kan tävla i Nose Work också, Bara inofficiellt än så länge, men tro mig... det är en hundsport som kommer med stormsteg och den lär snart bli officiell.

När vi gick igenom det här med tävlingar så fick jag veta en sak som jag tycker är KANONBRA och som jag hoppas att man aldrig kommer att ändra på.  Man utbildar inga särskilda domare som ska döma på tävlingarna utan man anlitar folk som jobbar professionellt med att träna sökhundar av olika slag, t.ex. folk från armén, tullen och polisen. Och det är ju kanon, vilka kan vara bättre lämpade till att bedöma en sökhunds arbete....   hoppas som sagt att man aldrig ändrar sig när det gäller den biten.

Finns nästan inget som jag ogillar så mycket som att bli bedömd av en bruks- eller lydnadsdomare som i stort aldrig själv tävlat, men som tragglat sig teoretiskt igenom en domarutbildning. Och när det gäller bedömningen av just sökarbeten av Nose Work-slag så är det ju bara så himla viktigt att man vet vad man ser och att man kan bedöma det på rätt sätt.

Jippe fick söka vid 4 olika tillfällen under helgen, och sista gången hade han samlat ihop sig ordentligt och då gjorde han ett kanonfint arbete. Men efter kanske totalt 15 minuters träning under två dagar så kan man inte förvänta sig så våldsamt mycket... inte ens jag som är så snabb att ställa krav på mina hundar kan det. Men vi hade tre ekipage med som hade gått kurs under förra året och där såg man verkligen att 10-öringen ramlat ner....  de hundarna visste exakt vad som förväntades av dom och jobbade jättefint.

Nu är det två veckor till nästa kurstillfälle och under den tiden ska både hund och matte grillas. Jippie ska lära sig att identifiera eukalyptusdoften (det är den första doften man jobbar in) på ett bergsäkert sätt, och matte har en lunta med bl.a. regler och lite annat smått och gott som hon ska plugga in, så nu gäller det att få hjärnkontoret att börja fungera igen....

Men innan två veckors-perioden är över så lovar jag att ni ska få en film där Jippie visar precis hur det ska gå till när man som nybörjare söker efter den där eukalyptusdoften... matte måste bara inhandla lite "tillbehör" först ....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar