torsdag 5 mars 2015

Tålamod är dagens motto... ;)

Till att börja med kan vi konstatera att det där med att placera båda baktassarna på en varsin pod, det är svårt det. Nu vet Jippie att en av baktassarna ska upp på en sån där pod, men han har liksom inte fattat att han har två baktassar, och att den andra baktassen också ska upp på en sån där grej. Men det kommer nog... framtassarna fattade han ju snabbt, och ena baktassen har han som sagt koll på nu, och den andra baktassen hamnar rätt nån gång då och då, fast mest av en händelse verkar det som....  men tålamod, tålamod.


Tålamod behövs också när vi tränar med världens roligaste vittringspinne. Att det kan vara så jäkla roligt att hämta en liten träpinne, det förstår jag inte. Och roligt är i det här läget detsamma som tugg...

Men tålamod är som sagt dagens motto.... om han tar pinnen från min hand så tuggar han inte. Om han tar upp den från golvet, framför sina tassar, då tuggar han inte. Får han gå ett par steg mot mig sedan han tagit upp den, då tuggar han inte. Men... blir det några meter, då blir det gärna ett eller annat litet tugg.

Och han håller den så fint om han tar den från min hand...  eller om han plockar upp den precis framför sina tassar.




Om han däremot är ett par steg bort, då ser det ut så här....


Visserligen utan tugg, men jag vill att han håller "ordentligt". Behövs lite fingertoppskänsla för att rätta till det där tror jag, jag vill ju inte att pinnen ska förlora sin dragningskraft. Tålamod... ja just det...  


Nåt som han lärt sig alldeles själv är att när matte säger "matte ska åka och handla" då lägger han sig ner i hallen och försöker inte ens få följa med. Alltid annars så sitter han som klistrad vid ytterdörren så fort han misstänker att jag bara funderar på att gå ut, men det magiska ordet "handla" ger klara besked om att han ska stanna hemma.


Likadant när jag tvättar i tvättstugan...  tvättkassar, och att jag går ut via altandörren, är tydliga signaler till alla hundarna att ingen hund ska följa med.


Det där med tydliga signaler är bra det. Läser varje dag (på FB så klart ) om folk som  har problem med sina hundar, och hur dom utan framgång försökt lösa problemet, och nästan varje gång slår det mig att dom inte alls är tydliga mot sin hund och visar och "förklarar" vad det är dom vill, eller inte vill, att hunden ska göra. Hundar är inte jättebra på att gissa sig till vad som är rätt och fel... mycket schysstare av husse/matte och ge klara besked om hur man vill ha det.

Ja, det var det om det det.....    nu väntar tvättstugan igen....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar