lördag 26 december 2015

Lite om både ditten och datten....

Julhelgen är snart över... tack och lov säger jag som inte gillar julen...  och året är snart slut, men jag måste ju erkänna att vi har en märklig vinter.  Gröna gräsmattor, regn och ishala gångvägar, så har det varit i ett par veckor nu, men snön lär väl komma förstås...  fast jag är ju tacksam så länge den håller sig borta.

Väldigt lite hundträning är det för tillfället. Lite hjärngympa då och då för att inte hundarna helt ska gå in i vinterdvala, men vi gör inget "allvarligt", roar oss bara genom att utmana med lite klurigheter som får hundarna att använda hjärnan lite extra.

Och jag roar mig också med att kika runt på nätet på diverse hundskriverier.... och jisses så mycket skit man kan  hitta där. Och en hel del nyttigheter också förstås...  

Men det som titt som tätt slår mig är att det numera verkar så komplicerat att ha hund. Jag har haft egen hund sedan jag var i 18-årsåldern, och jag har ofta haft flera hundar samtidigt, och även om jag lägger ihop alla problem jag stött på med mina hundar så kommer jag inte ens i närheten av vad vissa upplever redan efter några månader tillsammans med sin hund.....  eller vad folk upplever år efter år utan att få nån ordning på det som är besvärligt.

Kan det kanske vara så att det är det där eländiga förmänskligandet av hundar som bär skulden?  En hund är ett djur och inte en liten människa.... det har jag alltid hävdat, och jag misstänker att det kanske vore nyttigt om fler nya hundägare tog till sig den kunskapen. Behandlar man en hund som en hund, då blir det inte så mycket konstigheter. Behandlar man däremot en hund som en människa, då knölar det förmodligen till sig ordentligt.  Jaja, inte mina problem men det är oundvikligt att man funderar lite runt det här när man läser alla konstigheter hundar ibland har för sig.


Nåt annat som jag funderar på är det där med specialsök kontra nosework. 

Jag blev ju klar specialsöksinstruktör i höstas och det är ett jätteroligt och intressant område inom hunderiet. Här jobbar man helt på hundens villkor och det är enormt intressant att se hur olika hundar löser samma uppgift.

Och man kan variera övningarna hur mycket som helst. Jag gillar att utmana hundarna när det gäller sånt här (preparatsök), och ibland får dom övningar som många skulle skaka på huvudet åt, men hundarna löser uppgiften och det är ju det som är huvudsaken.

Jag läser en del om sökarbete, kikar på filmer och tar del av sånt som folk skriver om hur deras hundar söker.... och inom det här området, liksom inom allt annat som har med hund att göra, så finns det många läror och många åsikter.

Den stora grejen när det gäller preparatsök är ju nosework där intresset verkligen ständigt växer, och där det erbjuds kurser stup i kvarten.... och det är ju bra. Att hundarna får använda sin nos kan aldrig vara fel, oavsett vilken aktivitet man väljer, men det verkar tyvärr vara stor skillnad på kvalitén på det som erbjuds.

Nosework är än så länge en inofficiell gren med en inofficiell klubb som försöker styra upp verksamheten, och det bäddar ju för strul av diverse slag.

Privata aktörer anordnar tävlingar och lägger i vissa fall krav på deltagarna utan att ha nån egentlig förankring för det dom kräver. Men å andra sidan... är det inofficiellt så är det....

Eller också avstår man från att hålla sig till de bestämmelser som trots allt finns, även om dom är inofficiella, och vem kan sätta sig till doms och göra något åt det?

Nosework förväntas bli en officiell gren från och med 2017 och det ska bli våldsamt intressant att se hur det här utvecklas under det kommande året.  Antagligen blir det livligt värre när man ska enas och bestämma inför framtiden. Många vill säkert synas och höras lite mer än övriga och det bäddar ju för maktkamper av allehanda slag. Jaja, den som lever får se....

I alla fall så är det en märkbar skillnad på hur man tränar när man tränar för tävling jämfört med hur man tränar för att "bara" aktivera sin hund, men det gäller ju inte bara nosework, så är det å andra sidan med allt annat också. Både spår och sök tränas annorlunda med tanke på tävling än med tanke på att "bara" med säkerhet hitta det man söker.

Nej... nu ska jag ta med mig doggsen ut i halkan en stund. Och så ska jag ta med mig lite doftgrejs som jag ska gömma nånstans utomhus så att dom får leta lite. Idag har vi efterdyningar av stormen här, så det kan bli svårt att jobba utomhus i blåsten, men vi ska ha middagsgäster här idag och även om hundarna alltid är lugna inomhus så känns det ändå lite skönt att veta att dom fått lite aktiviteter idag dom också.

Önskar er en fortsatt fin helg!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar