måndag 27 mars 2023

Några funderingar från den gångna helgen....

Jag vet att jag många gånger sagt att jag inte är så himla road av att kliva upp i NW klass 2, och jag har definitivt inte ändrat åsikt nu.  Men... jag kände mig lite pressad att göra det eftersom vi hade ganska så många diplom i klass 1 och det kom lite gliringar här och där om att det var dags att ta steget upp till klass 2. Och jag håller i princip med där...  varför ta upp plats på tävlingarna när det finns många som ännu inte fått sina 3 diplom... eller kanske till och med inte ens kommit med på nån tävling?

Första klass 2-tävlingen var ju på nyårsdagen och den gick hyfsat bra med tanke på att det var vår debut i klass 2. Vi fick en rosett i utomhussöket, en i inomhussöket och till och med en i Totalen, men det var då det.  

Nu i helgen var vi anmälda till en TSM-tävling varje dag och då blev det minsann inga rosetter inte.😉 Missförstå mig inte nu... rosetter är absolut inte viktiga för mig, men de innebär ju att han/vi i alla fall gjort det vi skall på ett hyfsat bra sätt. Fast det var tydligen kluriga sök, ett enda diplom delades ut på lördagen, och på söndagen var det ingen hund som klarade att hitta alla gömmorna. 

På lördagen genomförde vi trots allt alla fyra momenten, men på söndagen gav jag upp efter fordonsöket och utomhussöket.  Ynks nya grej är att han numera är oerhört intresserad av att spåra övriga hundar som gått i sökområdet före honom. Och gissa hur irriterad jag blir då..... 😡

Jag har aldrig sett det tidigare, men på både lördagen och söndagen var han väldigt fixerad vid spåren från övriga tävlande i sökområdet. Men när han samlar ihop sig och söker, då söker han bra, han tog ett par kluriga gömmor på lördagen men tog bara 5 gömmor av totalt 8. Och enligt den ena domaren som dömde behållare och inomhus, där han missade en gömma på vardera söket, så var han på gömmorna men markerade dom inte. 😟

Jaja... på söndagen bröt vi direkt efter fordonssöket och utomhussöket. När jag blir så där irriterad, och när jag har en hund som hellre spårar än söker dofter, då är det lika bra att åka hem. Det var dessutom svinkallt ute (-12 grader) och inte ens en massa babbel med trevliga hundmänniskor lockade. 10 minuters väg hem lockade mer och jag hann precis hem för att se säsongens sista skidtävling på TV.

I alla fall så har jag lite att fundera på nu då. VARFÖR gör han som han gör??? Han gillar verkligen nosework, har aldrig tidigare visat att han blivit distraherad av andra hundars dofter, men nu var det det som tog överhanden. 

Jag har ju utmanat honom genom att låta honom söka efter en löptik, och det var inga problem. Han sökte precis som vanligt. Han har fått söka när bästisen Isa stått vid sidan om, inga problem där heller. 

Men nu i helgen då tog han igen alltihop....  sökte ibland men spårade oftare.... och med de korta tider man har till sitt förfogande på de olika söken så funkar det liksom inte att göra så. 

Jag har tidigare i år anmält honom till några TEM-tävlingar också, men där blev vi bortlottade så där fick vi inte vara med. Nu vet jag inte hur vi ska göra med den tävlingen som vi redan anmält till, känns lite meningslöst att åka. Å andra sidan är avgiften betald och den lär jag inte få tillbaka om vi stannar hemma....

Ta det som en träning... men så funkar det ju inte riktigt. Är han på spårhumör ännu en gång så blir det ju bara ytterligare ett tillfälle där vi befäster det beteendet.

Jaja, vi får väl se.....  jag tycker ju det är roligt att komma ut och tävla, och tyvärr så är ju nosework det enda som funkar nu när jag har så svårt att gå. Men det är inte roligt att se Ynk bete sig på ett sätt som jag inte kan finna nån förklaring till. Fast han har säkert roligt.... 😜  

Ibland är det ju lite roligt att klura på lösningar till diverse "problem", men det här känns inte som ett sånt "problem" som är roligt att klura på. 

Domarkommentarerna finns under dragkampsbilden...   :) 

Vi åkte i alla fall hem, och lite längre fram på dagen träffade vi Isa och det är i Ynks ögon oslagbart roligt. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar