onsdag 21 juni 2023

TEM Fordon NW1

Igår kväll var vi anmälda till en TEM Fordon-tävling här i trakten. Kände inte så speciellt för att åka men vi var ju anmälda så jag tog mig i kragen och drog iväg. Har ju tur med att det finns flitiga arrangörer här i trakten så vi hade inte lång väg dit. 

Soligt och varmt och min silverduk till bilen ligger fortfarande i en garderob här hemma, väldigt klantigt av mig. Men det var ganska så långa transportsträckor till söken så arrangören tyckte att vi som hade svårt att gå kunde köra bilen lite närmare, och då hade jag tur och kunde ställa bilen i skuggan. 

Första och andra söket var för vår del nere i ett källargarage. Svalt och skönt....  en enda personbil på första söket. Den såg över huvud taget inte Ynk... han undersökte golvet, väggarna, en intressant pelare... men bilen struntade han helt i. Tiden gick förstås ut utan att han hittat nåt.... man kan inte hitta nåt om man inte letar.... och matte var måttligt irriterad eftersom han struntade helt i mina försök att få honom att söka av bilen. 

Nästa sök var två släpkärror, också nere i garaget. Där sökte han lite bättre, lite halvhjärtat, men fann trots allt gömman innan tiden gick ut. Tiden på de här söken var 1,30 på varje sök och här hittade han gömman efter 1.10.91....  inte så många sekunder tillgodo alltså. 

Sedan var det att vänta på att få göra de andra två söken.... och jag diskuterade länge med mig själv om vi skulle åka hem och strunta i dom. Jag vill ju ha diplomet.... och det var ju borta redan efter första söket. 

Men vi stannade kvar.... och sök 3 och 4 gick utomhus i gassande solsken och lite blåst. Sök 3 var två personbilar som stod på rad och där var Ynk ganska så fokuserad och jobbade sig snabbt förbi första bilen för att sedan hitta gömman på den andra bilen. 

Vidare till sista söket som var alldeles bredvid.... det bestod av en släpvagn. Nu hade Ynk tydligen kommit på grejen för jag såg på honom redan på startlinjen att han var på G... han drog snabbt iväg runt släpvagnen till den bortre sidan där han direkt markerade gömman. 

Tänk så enkelt det kan vara om man bara fokuserar på det man ska....    fast jag har sett det här förr. Han är en spaniel och han har stor hjälp av att det blåser lite när han ska söka utomhus. Han jobbar bra i vinden och han hade inga problem alls att hitta den exakta platsen för gömmorna. 

Han vann faktiskt det tredje söket och kom två på det fjärde.... tänk så duktig han är bara han fokuserar på det han ska och inte ägnar sig åt något annat. 

1:a på sök 3, 2:a på sök 4, 15:e på sök 2 och så missade han helt sök 1. Och därmed missade vi diplomet också förstås, och det är ju det jag vill ha.  

Placeringen i förhållande till övriga deltagare är så väldigt oviktig för mig, det är vårt resultat som är det viktiga och då är det ju diplomet som avgör om det gått bra eller ej. 

Sen är det ju alltid roligt när man ser att han jobbar bra och gör det han ska, och igår fick han dessutom två SSE och det är ju alltid uppmuntrande eftersom han är en hund som gärna gör saker och ting på sitt egna lilla vis. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar