söndag 8 februari 2015

Regelrevideringar är roliga dom... ;)

Förra gången (2012) då jaktprovsreglerna för spaniels skulle revideras hade jag förstås synpunkter, och fick rejält på pälsen för det. Blev kallad både det ena och det andra, och fick veta att jag nog skulle hålla mig borta från de aktuella proven framöver, om jag visste mitt eget bästa. Och det kan ju bara tolkas på ett sätt...  jag tror inte att man menade att jag skulle åka på en smäll på käften om jag dök upp, utan det låg nog på ett annat (bedömnings-)plan kanske?

Jodå... det är sant, åsikter om såna allvarliga saker är förbehållet de som kan och vet något... och dit hör tydligen inte jag.

Men nu är det dags för en ny regelrevidering, även inom jaktproven. 2017 ska reglerna förändras igen. Och tänk.....

Nu går revideringen i vissa fall åt samma håll som mina åsikter och tankar gick förra gången. Åsikter som var så förkastliga och hemska, dom är nu plötsligt rumsrena och finns som förslag i revideringen.

Visst kan man väl få känna sig en liten aning uppgiven?


Jaja...  i går var jag i alla fall på årsmöte i rasklubbens lilla lokalavdelning, 18 mil på en slaskig E4-väg. Och det är både synd och märkligt att det är så få som är intresserad av den verksamheten. Det finns massor av springerspaniels här i trakterna, men det är ett litet fåtal som dyker upp på de aktiviteter som anordnas och det är ännu färre som dyker upp på medlemsmöten och årsmöte.

Ni anordnar väl fel sorts aktiviteter då, säger kanske nån nu, och så kan det ju vara. Men... vi anordnar de aktiviteter som medlemmarna önskar sig, och ändå är uppslutningen väldigt dålig.

Fast det är klart...   är det en enda som önskar sig nån kurs av något slag så är det kanske bara den enda som är tillräckligt intresserad och anmäler sig när det väl är dags. och för en enda människa kan man inte ha kurs.

Men det är synd, det är ju roligt att gå kurs ihop med hundar av samma ras. Och det är synd att man är medlem i en rasklubb och betalar en medlemsavgift och sedan "bara" får en tidning för dom pengarna.

Kurserna är ju hyfsat billiga och det finns mycket kunskap bland dom som håller kurserna, så den som är smart borde utnyttja sitt medlemskap lite bättre.

För inte kan det väl vara så illa att de allra flesta är nöjda med att "bara" ställa ut sina hundar? Det är ju tyvärr så att väldigt många hundar av "min" ras enbart är utställningshundar och sällskapshundar. Inget fel i det kanske, men deras kapacitet är ju så våldsamt mycket större än så, En springer är en hund som kan, och framför allt vill, jobba med allt mellan himmel och jord.  Synd när såna hundar hamnar hos folk som inte är intresserade av att låta dom på utlopp för den energin.

Gammal bild förstås, Salza är bara drygt året på den här bilden där hon erövrat viltspårschampionatet..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar