måndag 2 februari 2015

Nu får det faktiskt vara nog snart...

Det snöar och snöar och snöar....  och även om det kan vara fint att se på på håll så gör det livet extra jobbigt. Det ska skottas och sopas och halkas och pulsas, och hundarna får för lite motion eftersom dom håller sig på de plogade gångvägarna, snödjupet är såpass stort nu att dom inte "bottnar" och då dyker dom inte ner i snön lika glatt längre.

Det såg ju så ljust ut när det inte blev nån snö förrän alldeles strax för jul, men nu får vi sota för det... Och igår när jag kom hem från träningen med doggsen så halkade jag här ute på gården och slog mig rejält på hela höger sida... och allra mest drabbades min högerhand som jag redan har vidrigt ont i. Men det är väl helt i tidens anda, det som kan jäklas ska jäklas....


Vi var som sagt och tränade lite i går igen, men den är gången var jag minst sagt irriterad på unge herrn. Det enda han hade i huvudet var att våldta Stella, och han har som sagt vuxit på sig på det senaste och är en stabil bit, så när matte argt högg tag i honom och sa NEEJ!!!!!... så verkade han inte ens märka det.

Visst... avled och locka med nåt annat. Jodå, med godis som hjälpmedel så gjorde han nog vad han skulle, för att sedan blixtsnabbt slänga sig över Stella igen så fort matte slappnade av lite och tillfälle gavs. Och nej... Stella löper inte och hon ska inte heller löpa snart...  Jippie är helt enkelt totalt sexgalen, så är det bara. Förhoppningsvis är han påverkad av de löptikar som rör sig här i området, när dom löpt färdigt kanske det lugnar ner sig lite...  eller också har han just nu upptäckt det motsatta könet på just det viset, och i så fall har hans matte en tuff tid framför sig om det ska fortsätta på det här viset nån längre tid.

Så för Jippies del var det ingen bra träning igår, mest bara irritation och hårda ord. Salza däremot visade att hon faktiskt klarar av att göra vissa moment på höger sida nu, och det är ju kul när man ser några små framsteg. Hennes matte däremot har fortfarande jättesvårt för det där med hunden på höger sida... 

Men jag har ett problem med kontakten när det gäller Jippie. När han var yngre tränade jag linförighet, alltså fot i koppel, enbart för att jag skulle ha chansen att korrigera om det blev fel (jo, jag är gammalmodig och korrigerar), och han går hyfsat bra linförighet. Det är när jag kopplar loss kopplet som han tror att han är lös och ledig och att fotkommandot inte betyder det jag anser att det betyder.

Det kan ju bottna i att han alltid går lös när vi är ute... han lyder ju bra när han är lös, men han behöver aldrig gå fot då, då är det är bara frihet som gäller.

Om han nu inte förstått riktigt vad Fot betyder utan det enbart är kopplet som får honom att följa fint vid min sida, då är det förstås så att när kopplet försvinner då är det fritt fram för lite vad man vill.... i hans ögon alltså.

Och jag måste ju erkänna att jag inte alls varit lika noga med fotkommandot för honom som för Salza, så det kanske helt enkelt är så att han fattar nada. Då ska man börja om från början igen.. gör om och gör rätt som det heter,  och det är jag så jäkla dålig på. Sånt är ju inget kul...

Jaja, skit samma, vi får se vart vi landar. Han är i alla fall nästan startklar för lydnadsklass 1 nu. Det vi inte har tränat är platsliggande i grupp... och nu satte ni i halsen allihop antar jag... ge sig ut och tävla utan att ha tränat platsliggningen... ujujuj. Men han är tränad i att ligga och att ligga stilla oavsett vad som händer, men vi har inte tränat det tävlingsmässigt, det är så jag menar. Och det måste vi naturligtvis göra innan vi anmäler oss till någon tävling, men klarar han av att ligga stilla medan jag tränar Salza framför nosen på honom, eller när Stella tränar några meter ifrån honom, då tror jag nog att vi fixar just det utan några större problem.

Tandvisningen är inga stora problem heller. Där kan vi få avdrag för att han kanske reser sig upp för att hälsa på domaren, men det får vi träna lite på så kanske det avdraget försvinner.

Linförigheten då... ja, hyfsad som sagt. Oengagerat, men hyfsat. Bra position, snygga vändningar och halter... borde ge ett hyfsat betyg.

Platsläggande under gång... funkar inte. Han lägger sig blixtsnabbt och kan ligga kvar tills jag kommer tillbaka och säger Sitt, men....  eftersom han kopplar bort hjärnan samtidigt som jag kopplar loss kopplet så behövs det ett par kommando innan hjärnan har registrerat vad jag säger, och då är vi ju nollade.

Inkallningen funkar förhoppningsvis, det testar vi ju många gånger varje dag, fast inte med tävlingsmässig ingång. Men det ska nog funka, vi har ju tränat det ibland trots allt.

Ställande under gång...  och vet ni..  det funkar kanonbra. Och jag vet inte riktigt varför, men det verkar som att det sitter där det ska. Men det förutsätter förstås att han håller fokus på mig så han hör kommandot.

Apporteringen funkar kanonfint. Där är enda risken att han blir så ivrig att han reser sig och försöker ta apporten när tävlingsledaren lämnar över den.

Hopp över hinder sist då.... inga problem... om det går som det brukar.


Och det är ju just det när man tävlar med en hund. Om det går som det brukar... då går det bra. Men ingen vet ju om det kommer att gå som det brukar... dom är ju inga robotar våra små pälsklingar.

Och jag måste lösa det där problemet med att han inte fokuserar på mig och det vi gör till 100%. Innan det är löst så lär inte heller platsläggandet funka, och att gå ut på tävlingsplanen med en given 0:a det är inte min stil. Sen kan det naturligtvis bli nollor i alla fall, men förutsättningen ska ju vara... om det går som det brukar, då går det bra!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar