torsdag 18 juni 2015

Ny tävling - nya bud...

I går kväll var det dags igen.Vår andra lydnadstävling och nu på hemmaplan... i alla fall om man tänker geografiskt. Jag tävlar för Timrå fortfarande, men numera bor jag i Sundsvall och är även medlem i Sundsvall och har bara 10 minuters väg till den klubben, så rent geografiskt är det hemma när jag är på den klubben även om Timrå fortfarande är min egentliga hemmaklubb.

Endast fem startande i lydnadsklass 1, och naturligtvis drog jag startnummer fem. Vi väntade medan eliten och klass 3 gick, och sedan var vi som sagt den allra sista hunden att starta.

Platsliggningen gjorde vi först, och den gick bra. En hund, den i mitten av raden, reste sig men stod stilla på sin plats resten av tiden.

Tandvisningen gick också bra, där var jag lite nyfiken på hur det skulle gå för nu var det en manlig domare och Jippie har aldrig tränat på att nån karl kommer fram och tittar på hans tänder. Men det gick finfint. Jippie satt som ett litet ljus vid min sida.

Sen väntade vi på vår tur....

Linförigheten kändes bättre än förra gången vi tävlade, men vi fick en 8 i betyg. Snett sitt, pendlar ngt i position.  Han brukar sitta hyfsat rakt, men tydligen inte varje gång. Och pendlar ngt i postition, det märkte jag att han gjorde, så inget av det var några större överraskningar.... men...

Jag avskyr verkligen 8:or i betyg!  Det är ett sånt där  "tja... vad ska jag sätta?...  äh, vi sätter en 8:a, lite så där mittemellan" - betyg. Det är ett sånt där betyg som är varken bra eller dåligt. Och för vår 8:a så borde det stått mer på kommentarerna tycker jag...  men vem vet, vartenda sättande kanske var snett. Sånt ser man ju inte själv.

Läggande under gång missade vi. Mitt fel helt och hållet. Jag hörde inte vad tävlingsledaren sa när han antagligen sa Nästa är läggande under gång. Det kom en bil och körde förbi just då, och jag var osäker på om vad han sagt... så jag frågade honom och då tappade Jippie fokus förstås. När jag sedan kommenderade Ligg så la han sig inte utan fortsatte vid min sida.

Idiotiskt gjort av mig, jag vet ju så himla väl att det är läggande under gång efter linförigheten, men jag var osäker på om han sa vad nästa moment var, eller om han sa framåt marsch...  och ordentlig som jag är så stod jag kvar och frågade istället för att chansa på att det var framåt marsch. Jaja...  en given nolla var det i protokollet i alla fall.

Inkallande kom härnäst. Full fart och in till sidan där han satte sig. Betyg 9 med kommentaren Avslut. Och vad innebär det då???

Sent sättande, vid sväng, snett sättande...?  eller vaddå?


Nästa moment är ju Ställande under gång. Där fick vi en 10:a, och det var inte så förvånande, han är ganska så bra på det momentet, lilla Jippie. 

Apportering hade vi sedan... en liiiten apport eller en stooor apport? Jag tog den stora, och det gick bra, en 10:a i betyg där också.

Hopp över hinder blev också en 10:a.... och helheten blev 8,5 men ingen kommentar. Avskyr som sagt de där 8-betygen.

168,5 blev det totalt, ett 1:a pris och dessutom klassvinst. Ganska så bra gjort av liten vimsJippie tycker jag, han hade ju trots allt en 0:a i protokollet.

Men det är ju oundvikligt att tanken kommer....   tänk om han fått 9 eller kanske till och med 10 på läggande (vilket inte är så otroligt när det gäller honom) då hade vi slagit poängen från förra gången. Fast det är fel att tänka så... jag är jättenöjd med ett 1:a pris, det är alltid det som är målet när vi tävlar. hur vi sedan placerar oss i förhållande till övriga tävlande är helt oviktigt, vi kan ju inte påverka hur duktiga de är.

Men visst är det roligt med en klassvinst också, även om det inte är viktigt. Vi var förresten de enda på tävlingen (inte så många tävlande i de andra klasserna heller) som tog ett 1:a pris,...

Nu har vi en liiiten paus fram till nästa helg, då ska vi ut och lufta oss igen. Då hoppas jag ju förstås på ett tredje 1:a pris och ett LP 1, men vi får väl se. Jippie är ingen robot, han kan alla moment, men han är som sagt ingen robot, han påverkas lätt av omgivningen, så allt kan hända.

Men nu är det ju midsommarhelg alldeles snart och om det inte regnar varenda dag så kanske vi till och med kan träna lite. Träna på det där med att hålla fokus på matte och inte på nåt annat.

Hoppas ni får en trevlig midsommar... och att solen skiner på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar