måndag 8 juni 2015

Helgens strapatser

Klockan 8 på lördag morgon drog vi iväg, alla doggsen och jag, till Hånsta, Vattholma.... några mil utanför Uppsala. Och tiden var inte så illa beräknad... vi var framme kvart i 10, och klockan 10 började en funktionsbeskrivning där Jippie, hans syster och hans ena bror + en hund från annan uppfödare, var deltagare.

Och det var ju kul... jag har aldrig sett en funktionsbeskrivning förr och allt som är nytt är ju lite extra roligt. Fast en funktionsbeskrivning är ju mest till för att uppfödaren ska kunna utvärdera sin uppfödning, för oss som äger hunden, och förhoppningsvis känner den väl, innebär det väl kanske inte några större överraskningar.

Jippie uppförde sig nog som jag hade trott, och det är väl i och för sig bra kanske. Ett av momenten var att apportera en dummy i vatten och sånt gillar han ju också så det var inga problem. Det som där var en överraskning för mig var att han, när han kom upp ur vattnet med dummyn, ruskade sig utan att släppa den. Det har jag aldrig sett förr... men det var lite kul för hans mamma hade fått vittrat in vattnet innan första hunden apporterade, och hon gjorde precis likadant när hon kom upp på stranden.  Jippie kanske såg det där han satt i bilen, och tänkte att... "kan mamma så kan jag".

Och det där med att det nyss regnade och att allting var dyngvått, det hindrar ju inte hungriga hundmänniskor från att sitta ner och äta.



Detta är hans bror Ebbe...  Kvistagrans Yackpot



 och det här är hans syster Wilja....   Kvistagrans Yabbadabbadoo



Vid 17-tiden checkade vi sedan in på campingen i Östhammar där vi skulle bo, och då var det hundpromenad och utfodring av doggsen som gällde.

Sen blev det till att förbereda morgondagens NoseWork-introduktions som jag lovat ha för Springerklubbens lokalavdelning, och ni som har varit med förr vet ju att det är en del pyssel med det där doftandet 

Klockan 6 på söndag morgon drog jag och hundarna iväg på en tidig morgonpromenad genom Östhammar. Vi var ganska så ensamma kan jag ju säga.... och det uppskattade hundarna som skuttade omkring lite som dom ville på gator och i gränder och inte minst i vattnet. Gränder finns det faktiskt där... Östhammar är ett vackert samhälle med en hel del gammal bebyggelse (och sånt gillar jag! ) och så ligger det ju vid vattnet och det är alltid vackert.










Strax före halv 9 var vi sedan färdiga för avresa, stugan var städad och bilen packad och hundarna gick inte att glömma.... de skyndade sig in i bilen så fort de såg att jag började plocka ihop våra grejor, och sedan vägrade de gå ur bilen igen.

Efter en knapp timmas resa genom ett grönt och vackert blommande Uppland så var vi sedan på plats för att förbereda dagens äventyr.

Klockan 10 infann sig "kursdeltagarna" med sina hundar (10 hundar!) och sedan var det full rulle fram till det att klockan var nästan 16. Då hade både folk och hundar "tagit slut" så då var det hög tid att sluta. Det blir ju naturligtvis en dag modell korvstoppning när mycket ska hinnas på en enda dag, men förhoppningsvis fick deltagarna tips och råd med sig hem så att de kan träna vidare själva. Det var i alla fall det som var tanken med den här dagen....

Och när alla grejor var instoppade i bilen igen och hundarna rastade lite snabbt, då var det vara hemresan kvar. Och när det gäller hemresan kan jag ju bara konstatera att det inte enbart var jag som var ute och åkte på E4:an den söndagen....  du milde så mycket trafik.... tur att det är tvåfilig väg de allra flesta milen.

Halv 8 på kvällen var vi hemma... och tja... det hade nog gått lite för fort hemåt kanske, men det är lätt att dras med när trafiken är snabb. Fast vi stannade på vägen och hundarna fick lite rast och sin middag, det kändes bättre att göra så än att dom skulle komma hem och vara utsvultna. Tyckte att det var tillräckligt att packa ur bilen och få in alla grejor igen, utan att ha hungriga stressade hundar runt benen också.

Men tänk om man kunde lita på väderrapporterna lite bättre....  nu vet man ju inte hur det blir med vädret och får ta med kläder för alla sorters väder när man ska vara ute hela dagarna. Det mesta jag packat ner kunde jag packa upp helt oanvänt...

Det var helgens äventyr det.... roligt och trevligt, och så himla kul att se Jippies syskon. Och så intressant att se alla dessa hundar som var med på söndagen.... samma ras, men ujujuj så olika. Fast det har kanske till största delen med uppväxt och fostran att göra...  inte vet jag.

Men jag kan i alla fall konstatera att när det gäller att ha hundar som är föriga och lätthanterliga och arbetsvilliga, då har jag haft tur. Det var nog bara 2-3.. kanske 4...  hundar av de där 10 som får godkänt av mig. Fast det är ju fel att säga så... det är ju inte hundarnas fel att dom har noll kontakt och noll lust att samarbeta, det är ju förarnas fel...   men strunt samma... var och en lever och gör som dom vill med sitt hunderi, då blir alla nöjda.

Efter lite teori så började vi det praktiska med att Jippie fick jobba några minuter med att visa att han kunde hitta sin doftkälla. Jag hade satt en preparerad möbeltass på ett ställe inne i ett förråd, ett förråd som fanns i en gammal lada och där ägarna hade ställt in massor med grejor som inte hade använts på länge, länge. Vägg i vägg fanns det djurspiltor som inte heller användes nu, men till och med jag kände att djurdoften fanns kvar i ladan.

Jag tror Jippie tog doften direkt när han kom in genom dörren, han hade inga problem att hitta i alla fall, han lokaliserade den exakt ganska så direkt. Och eftersom det gick så lätt (ville ju att "eleverna" skulle se honom jobba) så satte jag ut ytterligare en möbeltass, nu utomhus i en hög med avhuggna gamla trädgrenar. Det blåste kraftigt och jag trodde det skulle vara svårt.....

Pyttsan, sa Jippie.... han tog nog doften på flera meters håll tror jag, och hade inga som helst problem med att visa exakt vart den fanns.

Intressant det där.... han vet exakt vad som förväntas av honom när smellern (snusdosan med doften) kommer fram och jag visar den. Han behöver inte nosa i den, han ser den som en signal till vad han ska göra. Inget nosande på hästlortar eller annat intressant som fanns på platsen.... han var enbart inriktade på den rätta doften. Kul när saker och ting funkar så himla bra...  


Ja, det blev långt det här, men det var en lång, aktiv helg också  fast tiden går ju fort när man har roligt.

I kväll ska vi försöka orka iväg till avslutningen på Jippies tävlingslydnadskurs. Jag hoppas han är i bättre form än vad hans matte är just nu....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar