måndag 4 juli 2016

Det är jäkligt lätt att förstöra min dag...

Dagen började ganska så bra....  skulle skjutsa Kurt till vattenträningen och sedan rasta hundar.

Gjorde så och åkte till ett ställe där hundarna kan bada och snusa på en massa intressanta dofter. När dom badat så fick de sedan leta tennisbollar i gräset så att de skulle springa av sig den värsta vätan.

Och när dom alla tre badar och hämtar pinnar och sånt, då uppnår dom en stressnivå som endast överträffas av vad som händer när dom letar bollar.

Tennisbollar är den absoluta favoriten oavsett allt annat. När det finns såna i närheten så tar varken Ibsen eller Jippie en godisbit, vilket de annars slukar i ett nafs.

Nu fick dom som sagt leta bollar i gräset, och två i taget fick leta, en fick alltså sitta och vänta på sin tur.

När Ibsen och Salza far omkring och frenetiskt letar bollar, och Jippe sitter vid min sida och väntar på sin tur, då kommer det en bil och parkerar alldeles bredvid där vi håller på.

Det är ett populärt hundrastningsställe så det var inte så konstigt. Men herrn i den där bilen öppnar luckan bak och ut hoppar en liten pinscher som direkt rusar fram till Jippie och mig där vi står en bit bort..

Jippie är så fixerad av de andra som letar bollar så han märker inte ens hunden, men jag ropar till ägaren att " Det här är ingen bra idé, kalla in din hund!" varvid han gör så. Sen kopplar han hunden och går iväg en bit.

När Jippie sedan fått leta efter den sista bollen och vi ska gå till bilen så kommer han tillbaka med sin hund, fortfarande kopplad.

"Så det är bara den som är här först som får ha sin hund lös?" fräser han till mig.

"Nej inte alls", svara jag, "men du kan inte låta din hund springa fram på det där viset. Man vet ju aldrig vad som kan hända då..."

"Om du har så farliga hundar så är det du som ska ha dom kopplade... men jag ska åka nu så du får vara ifred" säger han och slänger in både sig och hunden i framsätet på bilen, öser ur sig diverse andra otrevligheter genom sin öppna bilruta och drar sedan därifrån med en rivstart.

Jisses....  jag blir så frustrerad av sånt där....  hela dan är som sagt förstörd för jag kan inte bara släppa sånt.

Stressnivån hos hundarna är som sagt på topp, och lite däröver också, när dom letar bollar. Alla tre har hyfsat stor bytesmedvetenhet, och Ibsen i all synnerhet. Han är inte nådig om han tillåts att vakta något.


Jag kan ju se framför mig vad som skulle kunna hända om den lilla pinschern, efter att ha kollat in Jippie, sprungit vidare till Ibsen och Salza som frenetiskt letade bollar.....

En främmande hund som plötsligt konkurrerar om de där åtråvärda bollarna...  må vara att hon kanske inte alls var intresserad av några bollar, men med tanke på den uppskruvade stämningen så tror jag knappt att nån av hundarna skulle sansa sig och tänka efter innan de agerade.

Salza skulle säkert bara försöka jaga iväg tiken, hon är bra på det. Men Ibsen är av en liten annan ull och vad han skulle göra vete sjuttan.... och OM han hade fått tillfälle att göra något så hade med all säkerhet lilla krutpaketet Jippie hakat på och hjälpt till.

Visserligen har jag lydiga hundar, men dom är djur och inga robotar och naturligtvis finns det tillfällen då de kan gå ur hand. Jag är noga med att försöka se till att vi aldrig utsätter oss för såna tillfällen, men i en  sån här situation blir man liksom ställd inför fullbordat faktum.

Det är ju minst sagt frustrerande att folk inte förstår sånt där.... gubben var skitförbannad för att jag inte ville att hans hund skulle springa omkring hur som helst bland mina hundar.

Och det enda jag tänkte på var att hans lilla hund inte skulle råka illa ut....  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar