torsdag 8 juni 2017

Lydnads-SM

Ja det gick av stapeln under den gångna helgen och som vanligt rör det upp en massa känslor. Denna gången var det tävlingens överdomare som uttalade sig klantigt på sociala medier under tävlingens gång. Han ifrågasatte helt enkelt hur flertalet av de tävlande hade kunnat kvalificerat sig till ett SM, de presterade inte så som man kan förvänta sig på den nivån.

Han drog slutsatsen att de blivit alldeles för snällt bedömda under kvalperioden och egentligen inte hade på SM att göra.

Och så passar han på att konstatera att "landslaget utmärker sig stort"... precis som att det skulle vara förvånande.

Landslaget har tillgång till duktiga tränare och träningskamrater och tränar under helt andra förhållande än vi vanliga dödliga. De ligger ju i en gräddfil när de gäller att få tillgång till det allra bästa, både träningsmässigt och när det gäller andra resurser. Om de inte skulle utmärka sig på SM så borde de skämmas tycker jag...

Att många av de övriga inte presterar vad man kan förvänta sig av en SM-deltagare är inte heller förvånande. Jag har många gånger tidigare påpekat att bedömningen skiljer sig märkbart åt beroende på var i landet man tävlar, och det står jag fast vid. Och vad det beror på kan man  ju fundera på....

Förmodligen beror det till stor del på hur ambitiösa distrikten är med att vidareutbilda sina domare och även att kräva närvaro på domarkonferenser och liknande. Och framför allt att verkligen ordnas regionala domarkonferenser där man kanske rent av tittar över gränserna för att få lite input från andra distrikt.

Nu är det ett våldsamt hallå på sociala medier just på grund av överdomarens inlägg, och det var våldsamt osmart av honom att skriva som han gjorde mitt under pågående tävling. Hade han istället skrivit samma sak i en utvärdering efter mästerskapets slut så hade antagligen stormen bara blivit en krusning på ytan.

Om vi bortser från alla ömma tår som han trampade på, och förstås beklagar att folk tog illa upp, så tror jag att han i grunden har rätt. Bedömningen runt om i landet skiljer sig våldsamt mycket åt... och det är inte bra.

Inte helt ovanligt att den som glänser stort och betraktas som ett orakel på hemmaplan sedan inte alls kan konkurrera när hela landets duktiga ekipage samlas, det finns många exempel på det. Jag kan hålla med om att resultaten borde vara jämnare på ett mästerskap....

Och hans kommentar om att "landslaget utmärker sig stort" eldar väl egentligen mest under den debatten som tycker att vi ska ha ett SM för "proffsen" och ett mästerskap för oss vanliga dödliga som inte är med i landslaget eller talanggruppen och som inte har en BC.

Nu har jag inte orkat engagera mig ens så mycket att jag har kollat upp vilka raser som placerade sig högst upp på resultatlistan, men jag gissar säkert inte fel om jag gissar att BC är väldigt dominerande i toppen av listan.

Fast jag har inte kollat deltagarna alls... fanns det några andra raser än BC med över huvud taget? Några fanns det säkert, det brukar det ju göra...  men den dagen är nog inte så långt borta när vi enbart ser BC (och hundar av samma typ) i såna sammanhang. Sorgligt, tycker jag.....   men varje regelrevidering som görs verkar vara anpassade till, och gynna, just en viss typ av hundar.

Lydnaden är ute på farliga vägar.... nya startklassen lockar massor av tävlande, få lyckas bli uppflyttade och när de sedan väl är uppflyttade är steget STORT till klass 1. Klass 3 är svår men passar alldeles utmärkt för hundar av vallhundstyp, för övriga raser är många moment våldsamt kluriga att få till så att det ger hyfsade betyg.

Fast... varför bry sig? Jag har aldrig haft några SM-ambitioner och kommer aldrig att ha. Den gången jag var kvalificerad att delta lämnade jag återbud, och nu är det definitivt inte aktuellt. Även om mina hundar förmodligen har kapacitet för det, så har inte deras matte varken förmåga eller lust till såna roligheter. Men som den lydnadsnörd jag är så tycker jag att det är tråkigt med den utveckling som pågår nu,,,,





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar