onsdag 25 oktober 2017

Idag är det verkligen en ruskig dag...

Väderruskig alltså... blåser jättemycket och så regnar det, hela långa dagen. Och det blir aldrig helt ljust ute, en sömnig dag, en sån där dag då man helst inte vill gå upp ur sängen alls.. 

Men jag har varit liiite flitig i alla fall, och alldeles nyss körde vi dessutom lite behållarsök här inne, Jippie och jag. Och eftersom det enbart är lagerblad som gäller just denna veckan så fick Salza stå över, jag kör bara eukalyptus med henne och som sagt... denna veckan är det lagerblad som gäller.

Det är så kul att se Jippie när han nu för tiden får syn på kartonger/behållare.... jiiipppiiiieeee hojtar han högt och ljudligt och så slänger han sig in i söket.

Han var ju lite avslagen just när det gällde kartonger tidigare. Och det berodde väl förstås på att jag inte tyckte det var så kul med kartonger/behållare. Mycket roligare med rumssök eller utomhussök... och då tycker ju Jippie också att det är roligare förstås.

Det är ju så med hundträning, har man själv kul och tycker att det är roligt, då tycker hunden likadant... och tvärtom.

Man jag insåg ju nånstans på vägen att det där med kartonger var nödvändigt, doftprov ni vet, så jag bad om råd och tips hur jag skulle få upp intresset hos Jippie.

Och råd fick jag, kanonbra råd...  nu blir Jippie tjosan svejsan överlycklig när han ser kartonger och han hittar dessutom den rätta kartongen mitt uppe i glädjeyran.

Det var så uppenbart i söndags när vi var och tränade på ett ställe där vi aldrig tidigare varit. När jag tog ut Jippie ur bilen och tänkte gå till ett sökområde en bit bort så skulle vi passera behållarsöket.

JAAAAAA.... hojtade Jippie.... kartonger!!!!!  och så drog han allt vad han kunde mot kartongerna, och naturligtvis fick han ta det söket då. 

Han gillar ju alltid att jobba, men det är så kul att se hur han nu går igång bara vid åsynen av kartongerna.


Det är bra när någon filmar det man gör, jag kikade på ett par videosnuttar förut och ser så väldigt tydligt en sak som jag inte tänkt på själv men som ingick i de goda råd jag fick när jag bad om hjälp. 

Jag använder ju flexikoppel till Jippie numera, ja när han söker alltså, inte annars, och det rådet var ju guld värt. Han är så snabb och rörlig att jag hela tiden stoppar honom om jag använder ett vanligt koppel. Det må se slarvigt och hafsigt ut när han flänger omkring bland kartongerna, men han har nosen på hela tiden och hittar snabbt rätt kartong/behållare. 

Med ett vanligt koppel, med mig som stoppkloss i änden, så blir det verkligen stopp gång på gång, och det är ju inte helt bra. Dessutom så är det i Jippies fall inte så bra att jag är alltför nära honom när han söker. Han påverkas av mig och luras att "tro" att gömma finns i närheten av mig, och hur han kommit fram till det vet jag inte riktigt men så är det.  

Jag tycker att jag alltid varit jättenoga med att inte på något vis visa var han ska leta, eller var gömman finns, men han är en hejare på det där med kroppsspråk så på något vis har det blivit så ändå. Och det är ju alltid risken när man tränar själv, man vet var gömman finns och kanske att man omedvetet på något vis visar det för hunden. Inte exakt förstås, men kanske vissa områden blir intressantare på grund av mitt sätt av röra mig eller använda blicken.... inte vet jag. 

Men jag vet att han jobbar bättre i flexikoppel i alla fall så då kör vi med det. Lång lina är inget alternativ för oss. Jag har nog med att hålla reda på mig själv och hunden, ska jag dessutom hålla reda på en lång lina också då är det totalkört. Dessutom har det tydligen förekommit att domarna reagerat med att ge fel om linan släpar på golvet/marken vid något tillfälle, och det skulle den garanterat göra för vår del. 

Vid ett av utomhussöken den helgen då vi tävlade så fick jag faktiskt beröm av domaren för att jag klev tillbaka när jag såg att Jippie hittat doften och försökte lokalisera själva doftkällan.  Jag tog några steg bakåt och lät honom självständigt reda ut exakt var doften fanns, och det gjorde jag just för att jag var rädd att han skulle markera för snabbt om jag klivit framåt i det läget istället. Risken i det läget är att han markerar för snabbt utan att veta exakt, och hade då domaren frågat mig var doftkällan fanns så hade jag inte kunnat svara på det.

Men det är ju så med Jippie att allt han gör händer så fortfort... mattes hjärna kopplar inte alltid lika fortfort...  





  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar