måndag 2 april 2018

Klurigt... det är med nosework. ;)

En nw-tävling börjar vid 8-tiden och är klar nån gång runt 15-16-17--tiden och den tid man själv är aktiv är då 10-12 minuter som mest (i klass 1 alltså), så det finns många tillfällen till funderingar om ditten och datten. 

Och nu tänker jag enbart som tävlande, inte som arrangör, när jag funderar runt rutiner och sånt.

Tänk så trevligt det vore med en deltagarlista där hundrasen finns med, och vilken ort man kommer från. Nu är det i bästa fall en lista med tävlandes namn och hundens namn (inte alltid hundens namn heller), och för mig som är ny inom den här sporten säger den ingenting.

Ser man hundrasen på listan så har man lättare att placera folk, och det gäller även startordningen. Vet man rasen på hundarna närmast före så är det lätt att hålla koll på när det är min tur. Och det är lätt att "identifiera" medtävlarna om man ser vilken ras hunden är som de tassar omkring med.

Och det är ju kul att veta varifrån de kommer...  på SBK-tävlingar är man van att se vilken klubb folk tävlar för men så är det ju inte inom nw. Där är förmodligen de flesta medlemmar i SNWK och då kan dom höra hemma var som helst i vårt avlånga land.

Men det blir en del merarbete för arrangörerna på det viset, och det är nog tillräckligt med arbete med alla anmälningar när det nu är som det är.... det finns ju ännu inget datoriserat anmälningssystem som underlättar. Men kul vore det... 

På vår senaste tävling fick vi en fin uppflyttningsrosett och vi fick ett diplom för fyra godkända sök. Ett diplom utskrivet på lite styvare A4-papper, med både mitt och hundens namn på.... och vi fick dessutom ett kuvert med som vi kunde stoppa diplomet i så att det höll sig fint tills vi var hemma.

Vid våra tidigare tävlingar, då vi också fått diplom för fyra godkända sök, har vi fått det i A5-format på vanligt papper och med enbart mitt namn på. I min värld är det ju hunden som gjort jobbet och borde få diplomet, möjligtvis att jag kan anses som en medhjälpare som får hänga med lite vid sidan om....

Nu vet jag att arrangören inte behöver dela ut några diplom alls, man kan välja att låta bli och då får den tävlande ansöka om ett sådant i efterhand hos SNWK. Så det är naturligtvis uppskattat att man får ett på tävlingen, med bådas namn på...

Nu är inte jag själv så himla noga, varken med priser, diplom eller rosetter, men jag tycker förstås det är roligt när det finns och när man ser att det finns någon som tänkt till bakom det hela. Någon som kanske tänkt sig in i hur de tävlande upplever tävlingen, och inte bara vill göra det så enkelt som möjligt. 

Sen tänkte jag tycka till om regelverket också, men vid närmare eftertanke tror jag att avstår. Det finns mycket att säga om det, och det nyttar inget till i alla fall. men som den regelnörd jag är så måste jag i alla fall säga att det är lite rörigt med det mesta.

Regeltexten är inte helt tydlig överallt, och för den som är helt ny inom det här med att tävla med hund så förstår jag att det uppstår många frågetecken. Och sedan är det dessvärre så att det görs kompletteringar/korrigeringar/förtydliganden i efterhand, och den texten finns på annat ställe på hemsidan.

Det måste kännas rörigt för alla inblandade, inte bara för tävlanden utan även arrangörer och funktionärer av allehanda slag.

Nu är det ju en ny sport och regelverket ska utvärderas om ett år, förhoppningsvis kommer de grövsta "frågetecknen" att rättas till då. Och förhoppningsvis finns då den kompetens som behövs för att allt ska bli klart och tydligt för alla, även för dem som är helt oerfarna.... det är ju "en sport för alla" .... 

Jaja... det är en rolig sport, helt på hundarnas villkor, och det är positivt tycker jag. Att man utnyttjar ett av hundens naturliga sinnen till en tävlingsform är ju roligt, där kan vi förare inte påverka så speciellt mycket, mesta bara hjälpa till så att det blir så bra som möjligt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar