måndag 29 oktober 2018

Sysslolös....

Fast det är jag ju egentligen inte, finns massor av "måsten" som jag borde göra, men jag har ingen lust. Första snön kom ju häromdagen och idag är det -9 grader och om jag då tillåter mig att tänka på att det inte blir nån ändring till det bättre när det gäller vädret förrän i april nån gång, då känns det ganska så deppigt.

Men vi var i alla fall ute och tränade lite nw igår, och det var intressant. Tre hundar, varav två var hyfsat rutinerade och den tredje också mycket duktig, men inte med den rutinen av sök som de andra två har. Och då såg vi vad den skillnaden kan göra.

Vi sökte utomhus och ett av sökområdena hade några stora träd och dessutom lite lekattiraljer, bl.a. burkar och pytsar på en bräda mellan två träd och så ett knippe plastband som hängde ner från ett träd och nådde nästan ner till marken.  På två av träden satt det två stora tomma träramar fastsatta, hade väl suttit någon bild eller något liknande där kanske.

Dofterna satt i änden på ett av de där hängande plastbanden och i barken på ett av träden.

Den unga orutinerade hunden tog direkt doften som satt på plastbandet, trots att det blåste och plastbanden vajade hit och dit.

Doften som satt i barken på ett av träden hittade hon aldrig trots att hon jobbade länge och energiskt men mest på ett träd som stod nån meter därifrån. Det var oerhört intressant, det undersöktes grundligt men där fanns ju ingen doft.

Sen var det dags för våra två lite mer rutinerade hundar, och det var då det blev intressant.

Jippie tog direkt sikte på de där två tomma tavelramarna som satt på två av träden. Han undersökte dem noga, men där fanns ju ingen doft. Nästa ställe han undersökte noga var brädan med alla burkar och pytsar, den stod nån meter ifrån de hängande plastbanden där ena doften fanns.

Det märktes tydligt att han kände doften, och det märktes tydligt att han ansåg att det var någonstans i pytsarna och burkarna som doften skulle finnas. Plastbanden undersöktes egentligen inte även om han vimsade runt där lite snabbt, sedan var det återigen burkarna som var intressanta. Han gjorde några lovar runt i området där han kände doften, men återkom hela tiden till den där brädan med burkarna. Sedan, som av en händelse, upptäckte han doften i änden på en av plastremsorna.

Doften i  trädet fann inte han heller. Han letade energiskt, men på fel träd.... han nästan klättrade på trädstammen i sitt letande, men det var ju fel träd.

Den andra rutinerade hunden gjorde ungefär likadant. Det var så tydligt att de ansåg sig veta var doften borde finnas..... i nån burk eller pyts, inte på ett hängande plastband.

Och ingen av de tre hundarna fann doften i trädet. Det förvånade mig storligen för i alla fall Jippie är van att leta dofter som sitter i träd, vi gör det ganska ofta för träd har vi alltid tillgång till på promenaderna.  Och vi hade ett annat sök där doften också satt i ett träd, och den doften tog alla tre hundarna.

Men jag fick mig en tankeställare....

Jag påmindes om vikten av att träna omväxlande, både när det gäller gömmor och miljö. Fast det gör vi faktiskt, vi är noga med att försöka variera söken och att inte bli alltför förutsägbara för hundarna. Men igår såg vi tydligt att minnesbilder påverkar hur hundarna jobbar, i alla fall när det gäller hundar som varit med ett tag.

Och ni som tränar nw har väl förmodligen vid flera tillfällen använt er av bord och bänkar som står utomhus på olika ställen? Det har vi gjort, vilket nu resulterar i att flera av våra hundar direkt när de ser såna möbler ute någonstans går in "sök-mode" och börjar leta dofter på möblerna även om de egentligen bara ska passera på väg till något annat.

Och frågan är om det är negativt eller positivt att de har lite förutfattade meningar om var doften kan finnas? Förmodligen finner de gömman fortare om de jobbar förutsättningslöst, men å andra sidan visar ju deras minnesbilder att de vet exakt vad som är på gång och att de utnyttjar  minnesbilderna för att lösa uppgiften.

Fast det är väl egentligen aldrig bra med förutfattade meningar, inte ens i hundvärlden 

I alla fall så tycker jag ju att jag har en duktig hund som söker med stor energi och stor motivation. Och jag kan inte för mitt liv förstå vad som hände på inomhussöket på senaste tävlingen, där ägnade han sig åt något helt annat än att leta nw-dofter.

Jag har inte sett det beteende hos honom, varken förr eller senare, och jag kan inte upphöra att förvånas över det. Han har aldrig reagerat på störningar runt omkring och jag har heller aldrig sett att han ägnar sig åt något annat än att göra det han ska.
Men, men....   även solen har sina fläckar 

Här är i alla fall de mystiska träden där ingen av våra hundar fann doften. Gömman är på det bakre trädet i mitten, men det var hela tiden de två främre träden som undersöktes noggrant. Vinden påverkade antagligen, men det var ändå märkligt för hundarna var på rätt träd och sniffade, men övergav det ganska snabbt för att istället noggrant undersöka de andra träden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar