söndag 25 september 2022

Hej... Hallå!!!  igen då... 

Ett nytt försök med min gamla blogg istället för den nya, den var krånglig i sin enkelhet. 😒 Hoppas att vi kommer överens nu då, bloggen och jag. 

Det allra mesta här kommer att handla om Ynk, och om våra äventyr tillsammans.

Det senaste gick av stapeln igår (lördag) när vi gjorde ett besök på en god väns kennelträff. Massor med springrar fanns det där, men jag skulle bara prata lite om nosewok och sedan låta Ynk visa hur ett sök gick till. 

Och Ynk är ju som han är han...  så fort han insåg att jag tog med väskan med nw-prylar så laddade han. Uppe i varv var väl det minsta man kan säga om honom. Förmodligen är nw det roligaste han vet...


Han skötte sig finfint för övrigt också. När vi var färdiga så skulle jag rasta honom lite, ett gäng hussar och mattar satt med sina hundar en bit bort, 10-15 m kanske, när jag kopplade loss Ynk och sa att "nu går vi" och han skuttade glatt iväg tillsammans med mig. Knappt en blick på alla de andra hundarna som han, om han ville, hade så nära till. 💓 När vi sedan kom hem så var han trött, min lilla virrpanna. Jobbigt att vänta och vänta och vänta medan matte babblar en massa, sedan visade det sig att ett av söken som jag gjort iordning var svårare än vad jag trodde, så där fick han jobba lääänge innan han löste uppgiften. 

På torsdag kväll skötte han sig också utmärkt. Då var vi anmälda till en nw-tävling TEM1 Inomhus, och även om jag mest kände för att ringa återbud så blev det inte så. Och det var ju tur, han fixade alla fyra söken, fick ett diplom och har nu två diplom i TEM1 Inomhus. 

Vi har tävlat färdigt för i år nu. NoseWork är ju det enda vi tävlat, och det beror enbart på att jag har så svårt att gå. NW funkar även om man haltar och linkar omkring med en krycka, men....  det är dyrt och plånboken ekar tomt nu. Fast vi har haft tur som har arrangörer här i trakten som ordnar många tävlingar, så vi slipper i alla fall dyra resor till annan ort. 

Men totalt så har han/vi i år tävlat tre gånger TEM1 Fordon, två gånger TEM1 Utomhus, två gånger TEM1 Inomhus, en gång TEM1 Behållare, fem gånger TSM1. 

Och det har resulterat i fem diplom TSM1, två diplom TEM1 Inomhus, ett diplom TEM1 Behållare, ett diplom TEM1 Fordon.

Så...  även om det nog är det roligaste Ynk vet, så lyckas vi inte alltid nå ändå fram till diplomet. Fast, i ärlighetens namn, så är det oftast mitt fel att det blir så. Ynk jobbar och jobbar, men är lite för nyfiken och har lite för mycket spring i benen, så vi finner inte alltid gömman innan tiden är ute. Matte får skärpa till sig och träna lite bättre... och anorlunda. Efter nyår satsar vi på TSM2 och då är det plötsligt väldigt mycket svårare. 

Nu har vi som sagt tävlingsstopp i några månader, men det betyder inte att vi går i ide, det finns mycket annat roligt att syssla med. En del av det kommer det rapporter om här..... 




1 kommentar:

  1. Gullig Ynk som kommer med blomma till matte <3

    SvaraRadera