torsdag 27 juli 2023

En dålig dag på jobbet....

Fast det är inte riktigt sant. Vi deltog i en NW-tävling igår kväll, TEM Utomhus klass 1 och det borde inte varit några större problem för Ynk, men det var det. Och matte hade vissa problem hon också... 😇

Rubriken kommer sig av att den ena domaren kommenterade nåt i stil med .... "han är i alla fall verkligen på jobbet" och det stämde. Han jobbade som en galning men lyckades bara med två av fyra sök. 

Jag tror att ni kan se efterbanvandringarna om ni klickar på resp länk..... 

Första söket (sök 3 i resultatlistan) tog han lätt.... tid 17,38 sek...  där var det fem hundar som hade tid inom 17 sek, den som vann hade 12,65 sek. 


Det blåste tidvis ganska starka vindar och på nästa sök (sök 4 i resultatlistan) hade vi lite otur för då friskade vindarna i rejält. Han jobbade kanonbra, och jag såg ganska tidigt att han hade doften i nosen men han lyckades inte lokalisera den exakt inom tiden som var 2 min. Och det var mitt fel, jag blev stillastående (som vanligt!!!) och hjälpte honom inte att söka från ett annat håll utan lät honom jobba på på ett och samma ställe lite för länge. Klantig matte som förstörde det söket..... 


Sen var det dags för det som var sök 1 egentligen. Där fick han jobba lös, och han jobbar och jobbar och jobbar. Undersökte en fönsterlist väldigt noggrant, och efteråt fick jag höra av domaren att flera hundar felmarkerat just där, Han fann i alla fall inte gömman inom tiden , och när jag anvisade området där gömman satt så fann han den nästan inte då heller.  Och tydligen var det många hundar som hade svårt för den gömman. 


Nästa sök var det sista för vår del. Ett litet område med en trappa ner till en stängd dörr. Även här fick han söka lös och nyfiken som han är så dök han förstås nerför trappan det första han gjorde. 
Han undersökte sedan springan mellan trappan och väggen oerhört noggrant. Två gånger upp och ner "lusläste" han de dofter som fanns där, men han gjorde ingen markering. Jag lockade bort honom från trappan och han drog iväg till yttersta/innersta hörnet av området och fann en gömma där, då var det inte många sekunder kvar av tiden. 


Summa summarium... två hittade gömmor. Det är jag förstås inte nöjd med. En av missarna tar jag helt och hållet på mig, men den andra får Ynk stå för själv...  😉 Men det är en fröjd att se honom jobba, full fart och ett intensivt sniffande både högt och lågt.... sen är det förstås roligt om han hittar gömman också, men man kan kanske inte få allt här i livet. 😇






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar