onsdag 20 september 2023

Galna hundar....

Igår cyklade jag med Ynk ... som vanligt. Försöker göra det varje dag eftersom jag har så ont när jag går och han behöver ju få röra på sig ordentligt.

I alla fall så har jag ju otaliga gånger förr berättat om hur duktig han är när vi cyklar. Han springer lös och han håller sig intill mig, stannar ibland för att undersöka nån doft och för att uträtta sina behov, men springer sedan snabbt ikapp mig igen. Bryr sig aldrig om folk eller andra hundar även om han är lös, men jag stannar nästan alltid när vi möter andra hundar, mest bara för att lugna den vi möter.... Ynk bryr sig som sagt inte.

Igår skulle vi passera genom ett närliggande bostadsområde där vi vet att det finns ett par hundar som verkligen bär sig illa åt när de ser en annan hund. Stora hundar av typ "kamphund" som har en liten uteplats där de ofta vistas. Råkar man passera när de är ute är det bara en tidsfråga innan de forcerar staketet och kommer efter oss, de är minst sagt helt galna när de ser andra hundar.

Ynk löste det där på sitt egna sätt.... när vi tog vägen som går förbi deras hus så gjorde han en stooor krok bort från deras uteplats. Han följer mig som cyklar förbi, men han tar som sagt en stooooor sväng åt sidan, bort från deras uteplats. .

Nu har jag slutat att åka den vägen, onödigt att utsätta Ynk för det där, vem vet när de lyckas ta sig ut...

Men vi åker genom det bostadsområdet ganska ofta ändå, fast jag väljer en annan väg genom området numera. Igår passerade vi ett gäng som höll på att lasta ett flyttlass på en kärra. Ynk tittade som vanligt knappt på dom när han på snabba tassar sprang bredvid mig.... och de stannade upp i sitt bärande, tittade på oss och ropade efter oss... "vilken duktig hund du har!"

En liten bit bort, bakom ett hus där sikten var skymd, dyker plötsligt en av de galna hundarna upp, med matte hängande i kopplet. Ett flexikoppel dessutom....

Jag skulle gissa att hunden väger någonstans mellan 50-60 kilo, matte vägen förmodligen ungefär det dubbla men hon har ändå absolut noll koll på den där hunden.

Vi cyklade som sagt så vi passerade i rask takt, men jag såg i ögonvrån vilket besvär matte hade med att få ordning på sin stora tunga starka hund som gjorde våldsamma utfall längst ut i flexikopplet.... och så ropar hon efter mig "koppla din hund!!! du måste hålla ordning på din hund!!!"

Hade jag inte varit rädd om Ynk så hade jag stannat och tagit den diskussionen, men jag ville inte att han skulle bli frukost åt den där galna hunden.

Ynk sprang alltså exakt bredvid min sida, tittade inte ens på den vrålande, galna hunden som matte hade absolut noll kontroll över.... men hon tyckte att det var jag som skulle hålla ordning på min hund.

Det är inte alls ovanligt i det här området med hundar som bär sig så där illa åt när de ser andra hundar, men det otäcka med de här hundarna är att de är så stora och starka och har ägare som har absolut noll kontroll. De flesta ouppfostrade hundar vi möter är småhundar som ägarna utan problem orkar hålla och då är det inga problem.... men de här hundarna är lite läskiga.

Idag ska vi ta en annan väg så att vi slipper riskera att möta dom, fast vi ser/möter dom som väl är inte varje gång vi är i det området.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar