mÄndag 4 september 2023

Helgens alla misslyckanden.....

.....ska jag berĂ€tta om nu.😀 NoseWork-tĂ€vling klass 2 bĂ„de lördag och söndag och som vanligt klantade jag mig rejĂ€lt, Ynk klantade sig vĂ€ldigt mycket mindre Ă€n vad hans matte gjorde. 😇

PÄ lördagen började vi med fordonssök och utomhussök. Jag har aldrig upplevt att det har varit nÄgra problem med fordonssök för Ynk, men denna dagen missade vi en gömma. Han förÀlskade sig i den lilla ÄkgrÀsklipparen och letade vÀldigt noga pÄ den. Det domaren pÄ filmen kallar den första gömman var han pÄ utan att markera den, och innan vi hann tillbaka var tiden ute. Ingen bra början pÄ dagen.....

https://www.facebook.com/660786042/videos/1971839733203246/


DĂ€refter gick vi direkt till utomhussöket som var ett stooort omrĂ„de. DĂ„ hade vi ju redan en missad gömma i bagaget sĂ„ dĂ„ kĂ€ndes det lite som "ok dĂ„, gör som du vill".... och det gjorde Ynk. Han jobbade intensivt i omrĂ„det dĂ€r det lĂ„g/stod en massa prylar men han missade rörbiten med gömman i. DĂ€r pĂ„minde jag honom faktiskt om att "den dĂ€r har du inte kikat pĂ„"... och dĂ€r fanns ju en av gömmorna. Hurra! 

Sedan drog han ivĂ€g till trappan (ni ser omrĂ„det pĂ„ filmsnutten om ni vill) och undersökte den noga. Det Ă€r nog kanske sĂ„ att det ofta sitter en gömma pĂ„ nĂ„n trappa nĂ€r vi trĂ€nar 😇 Sedan Ă€gande han sig Ă„t sandlĂ„dan och undersökte den oerhört noga. Han gjorde nog en markering pĂ„ baksidan av den, men jag sĂ„g inte riktigt sĂ„ jag sa inget. DĂ„ gick han runt och stack in huvudet i det dĂ€r hĂ„let som finns pĂ„ lĂ„dan, och dĂ„ sa hans trögfattade matte Ă€ntligen Markerat. 

Men jag glömde sĂ€ga FĂ€rdig... kom pĂ„ det nĂ€r jag sĂ„g att bĂ„de domare och tidtagare stirrade förvĂ€ntansfullt.... dĂ„ fungerade den dimmiga hjĂ€rnan igen och jag sa FĂ€rdig. 

Vi hamnade pĂ„ en andraplats i det söket, hade jag sagt FĂ€rdig nĂ€r han var fĂ€rdig, dĂ„ hade vi vunnit med ganska stor marginal, nu var vi 2 sekunder efter den som vann. 

https://www.facebook.com/660786042/videos/846674953782103/



Efter det kom inomhussöket. Ni ser pĂ„ filmen att det var ett avgrĂ€nsat och ganska "rent" omrĂ„de... oerhört varmt dĂ€r inne men verkade inte som om det skulle vara nĂ„got "problemomrĂ„de". TĂ€nk sĂ„ fel jag Ă„terigen hade.... 

Ynk hade skitroligt dĂ€r....  han fick söka lös, och han började med att springa tvĂ„ varv runt rummet, sedan hoppade han upp pĂ„ bĂ€nkarna lĂ€ngs vĂ€ggen och sprang ett par varv dĂ€r. DĂ€r ingrep jag och han sökte av grillplatsen i mitten av rummet, kollade av borden och kollade av vedlĂ„dan, men hoppade inte upp pĂ„ den. Han Ă„tergick till ett bord som han undersökt förut, dĂ„ sa jag Markerat eftersom tiden i stort sett var ute dĂ„.... fel!!!   och sĂ„ var det söket fĂ€rdigt  

https://www.facebook.com/100001969261586/videos/279308234846816/

Domarkommentaren stĂ€mde mycket bra.... mitt fel att han inte sökte överallt förstĂ„s.  


Som avslutning var det behĂ„llarsök, vĂ„rt allra sĂ€msta moment. Har alltid varit, men det kanske, kanske kan Ă€ndra sig Ă€ven om det inte gick sĂ„ bra denna gĂ„ngen heller. 😉

Han sökte ovanligt samlat för att vara han och behĂ„llare. Ni ser pĂ„ filmen vilken typ av behĂ„llare det var... och han fann den ena gömman hyfsat snabbt, men den andra gick han bet pĂ„. Jag lyckades med en felmarkering hĂ€r ocksĂ„, lite desperat nĂ€r tiden var nĂ€stan ute.... men det var förstĂ„s fel. Inte ens nĂ€r vi visste vilken behĂ„llare det var sĂ„ markerade han den. Och tydligen var det fler som hade problem med just den gömman.... 

https://www.facebook.com/100001969261586/videos/657511699664542/


Tja... det var lördagen det. Fyra funna gömmor av Ă„tta... vansinnigt dĂ„ligt resultat tycker jag. Men jag fĂ„r ta pĂ„ mig större delen av missarna, Ynk jobbade pĂ„ som bara den och jag borde ha stöttat honom lite mer i framför allt inomhussöket, dĂ„ hade det nog gĂ„tt bĂ€ttre dĂ€r. 

Vi stannade inte till prisutdelningen, trodde inte att vi hade nĂ„got att hĂ€mta dĂ€r och vi hade ju en bit hem, sĂ„ 2:a priset som han fick pĂ„ utomhussöket fick vi istĂ€llet nĂ€r vi kom dit pĂ„ söndagen för den dagens tĂ€vling. 

Ny dag-----  nya missar. 

PĂ„ söndagen började vi med behĂ„llarsöket. Och Ynk förvĂ„nade mig eftersom han inte sparkade boll med alla behĂ„llarna och han brydde sig inte om att söka av vĂ€ggarna runt om.... utan han sökte faktiskt pĂ„ behĂ„llarna. 

Han fann bÄda gömmorna med hyfsat mycket tid tillgodo. BehÄllarsöket gick utomhus, bredvid dÀr lördagens utomhussök gÄtt. GrÀsyta med tre vÀggar runt om. TyvÀrr har jag inte domarkommentarerna frÄn söndagen, vi Äkte hem direkt nÀr vi var fÀrdiga med vÄra fyra sök, och frÄn behÄllarsöket och fordonssöket finns ingen efterbanvandring utlagd.

Sedan var det direkt till fordonsöket som gick pĂ„ samma plats som pĂ„ lördagen. Ingen video hĂ€r heller, men det var samma lilla Ă„kgrĂ€sklippare som pĂ„ lördagen och Ynk Ă€lskade den lika mycket nu. En slĂ€pvagn och en personbil var de övriga fordonen. 

Ynk undersökte grĂ€sklipparen noga, noga.... hoppade upp i den och kollade, men dĂ€r fanns ingen gömma. SlĂ€pvagnen kollade han pĂ„ de "vanliga" stĂ€llena, dvs vid kopplingen,vid lĂ„sen till flaket och runt hjulen, men han fann ingen gömma dĂ€r. Personbilen kollade han sist, dĂ€r fann han till slut en gömma och sedan hann vi inte mer för tiden tog slut, men den andra gömman satt ocksĂ„ pĂ„ personbilen. Ynks Ă€lskade grĂ€sklippare stĂ€llde till det för oss tidsmĂ€ssigt, förmodligen hade han funnit den andra gömman pĂ„ personbilen om vi haft lite mer tid pĂ„ oss. 

Ingen domarkommentar och ingen video tyvÀrr.....

Ganska snart dĂ€refter var det dags för inomhussöket. NĂ€r vi hade banvandring sĂ„ tĂ€nkte jag "jisses... vilket kaos det hĂ€r ska bli dĂ„!" men det blev det egentligen inte. Ni kan se pĂ„ videon att det finns lite prylar att leta pĂ„, men Ynk fixade det. Han rusade i vanlig ordning lĂ€ngst in (fick söka lös) scannade av allting dĂ€r, Ă€ven alla stavar som hĂ€nde pĂ„ ena vĂ€ggen, men bytte sedan rum och markerade dĂ„ gömman som satt i den dĂ€r metallgrejen. 

DĂ€refter drog han ivĂ€g in i det andra rummet igen och markerade ganska direkt den rĂ€tta skidstaven.... som han varit vid tidigare utan att markera. Strunt samma... vi hann inom tiden och han fann bĂ„da gömmorna sĂ„ det var ju helt OK. 

Jag skulle gĂ€rna velat se domarkommentarerna pĂ„ det söket eftersom den domaren pĂ„ lördagen sa ett par saker som jag försökte ta fasta pĂ„ under söndagen, men vi Ă„kte som sagt innan prisutdelningen sĂ„ jag missade det. 

HĂ€r  kan ni i alla fall se hur omrĂ„det sĂ„g ut och var gömmorna fanns. 

https://www.facebook.com/660786042/videos/319320920473577/

Sista söket för vĂ„r del var sedan utomhussöket. Inget komplicerat omrĂ„de alls. Borde vara lĂ€tt fixat.... om man inte har en klantig matte förstĂ„s. 

I vanlig ordning drog Ynk ivĂ€g lĂ€ngst in i omrĂ„det och började söka sig tillbaka. Gjorde en snabb sniff pĂ„ prispallen som stod dĂ€r och jag tĂ€nkte "den ska vi kika nĂ€rmare pĂ„ sedan" och sĂ„ drog han ivĂ€g till den lilla högen med ved som lĂ„g pĂ„ golvet. DĂ€r fastnade han... och klantmatten sa Markerat.... vilket förstĂ„s var Fel!!! och sedan fick vi ju inte fortsĂ€tta. En doft satt pĂ„ prispallen precis som jag trodde, och den andra doften hade han sĂ€kert tagit nĂ€r han vĂ€l kommit till den delen av omrĂ„det. 

https://www.facebook.com/660786042/videos/856435672537941/

Men det Ă€r ju bara vad jag tror... det fick vi aldrig veta. Det Ă€r trĂ„kigt att vara sĂ„ klantig som jag Ă€r.😭

Summan av söndagen var fem gömmor av Ă„tta. Inget alls som jag Ă€r nöjd med, men Ynk hade orken att jobba tvĂ„ dagar i rad, vi hade 1½ timma i bilen enkel vĂ€g och pĂ„ lördag kvĂ€ll hade han sĂ€llskap hĂ€r hemma av Isa i nĂ„gra timmar. Det var inte direkt nĂ„gon vilotid dĂ„...  😜 Han skötte sig bra, hans matte dĂ€remot borde kanske tĂ€nka till lite och kanske inse att det Ă€r oschyst att belasta den dĂ€r duktiga hunden med en sĂ„ klantig matte. 😭

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar