söndag 31 maj 2015

Det finns en enkel förklaring...

Vi (Jippie och jag) var ju anmälda till en rallytävling igår, men känslan innan vi åkte var att vi nog borde lämna återbud.... vilket jag förstås inte gjorde, dumt nog.

Varken hunden eller jag var i form för nån tävling, och skam till sägandes måste jag ju erkänna att jag inte tränat rally på evigheters evigheter.

Eller... det är inte riktigt sant. Jag tränar olika moment från rallyn lite då och då när vi är ute och jag känner för det, men det blir ju ändå inte detsamma som på en tävling där det finns skyltar och koner och frestelser och sånt...

En hel bana har vi inte gjort det senaste året tror jag.... och det ligger ju faktiskt lite sanning i att man bör träna om man ska tävla. 


Men jag upplevde samma sak igår som när vi tävlade senast... för 1 år sedan. Han tappar allt fokus och all kontakt i samma ögonblick jag kopplar loss kopplet. 

Och det finns ju bara en förklaring till det... bristande träning förstås. Men det är svårt det där.... när jag tränar "här hemma" på promenader och sånt, då funkar det kanonbra. Men då gör vi förstås ingen hel bana.... men å andra sidan så är det inte så att han tröttnar en bit in i banan, han släpper kontakten direkt i början av banan.

Lustigt det där .... han gjorde finfina resultat i nybörjarklassen, inga som helst problem av det här slaget...  men där är det ju koppel på.

Men som sagt... det är ju enbart bristande träning och dåligt med motivationen...  usch och fy på sig matte.  

Jag predikar alltid för alla andra att hundar gör bara sånt som de tjänar något på... borde kanske ta till mig av mina egna "visdomsord" ibland också.


Idag hade jag tänkt träna lite vanlig lydnad, och då testa hur han funkar när jag kopplar loss för fritt följ. Jag har inte tränat det så himla mycket, har mest ägnat mig åt linförigheten eftersom det är klass 1, men nu är jag nyfiken på hur det funkar med hans fokus och kontakt i det sammanhanget.

Det är ju inga problem att ha honom lös, inte bland andra hundar heller...  han vill gärna ha kontakt med mig och få göra saker.... men frågan är vad som händer under ett fritt följ? Jag har ju hittills mest bara gjort förflyttningar mellan de olika momenten, och där är det inga som helst problem...  men förmodligen tappar han fokus minst lika fort i ett fritt följ som på en rallybana.

Jag får testa det där nån annan dag. Idag blåser och regnar det, och så jäkla entusiastisk att jag går ut och tränar i det vädret, det är jag definitivt inte. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar