söndag 30 juli 2017

Inte ofta jag grips av panik, men idag var det nära....

Var ute och tränade lite och det var gassande varmt, så jag åkte ner till älven för att hundarna skulle få svalka sig.

Ni vet... stora mäktiga Indalsälven, bred och djup och med våldsamt strömmande vatten så nära utflödet i havet.

Och hundarna plaskade och drack och hade det lite skönt. Matletaren Salza gick lite sina egna vägar och uppenbarade sig plötsligt med något i munnen, hon tänkte byta till sig en godis.

Fyndet idag var det här, riktigt smaskigt och illaluktande....  en stor laxstjärt.


Hon fick sin godis, och där stod jag med en stinkande laxstjärt.... hundarna var våldsamt intresserade och jag förstod att någon av dom säkert skulle sno åt sig den igen om vi gick därifrån och lämnade den. 

Så jag passade på i ett obevakat ögonblick och kastade ut den i den strömmande älven. Fast obevakat ögonblick... så löjligt att tro det när Jippie är med.

Laxstjärten hamnade i vattnet och sekunden efter dök även Jippie i. Och det är lite läskigt med älven just nu. Den är strid och strömmen är som sagt stark, och bara nån meter från land är det många meter djupt. 

Laxstjärten sjönk naturligtvis, men Jippie skulle ha tag i den.....


Ni ser att jag tappar fattningen lite där...  han ser nåt vid ena bropelaren som han antagligen fått för sig är laxstjärten, och jag förstår ju att kommer han så långt ut i strömfåran så tar han sig inte tillbaka till stranden sedan.

Allt oväsen omkring är semestertrafiken på E4:an som går över bron där vi är... och det gör ju inte mig lugnare när jag inte vet hur väl jag hörs ut över vattnet. Det försiggår en hel del hojtande och tjoande mellan filmsnuttarna...  han var ute i vattnet länge, och man kan se på filmerna att han simmar och simmar och simmar, men han kommer inte direkt nånstans.


Han kom ju upp på land till slut, men han tittade långt efter det där, vad det nu var, som syntes i vattnet långt borta vid en av bropelarna.

Usch...   det var faktiskt lite otäckt. Tänk om lilla Jippie hade följt med strömmen, han hade aldrig haft krafter att ta sig i land om han hamnat mitt ute i strömfåran....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar