tisdag 27 september 2022

NW-träning på djupa/dolda gömmor

Inser ju att vi "måste" starta klass 2 så småningom, och då måste vi träna på framför allt djupa och dolda gömmor, vi har varit lite dåliga på att träna såna. 

Idag är det regnigt och blåsigt igen så lat-matte fick bestämma och då blev det träning här hemma. Det är inte optimalt, för här har vi tränat mycket, och jag ser varje gång att han först och främst letar på ställen där det tidigare har funnits gömmor. Men strunt samma, det är ju en form av träning det också.

En gömma i en byrålåda i hallen, en gömma bakom skoskåpet i hallen och en gömma i garderoben i hallen. Byrålådan var stängd, likaså garderobsdörren. Gömman bakom skoskåpet var inte instängd men satt oåtkomlig mellan skåpet och väggen. Och alla gömmorna var över hans huvudhöjd. 

Han passerade förstås alla tre i hög fart när jag sedan lät honom börja leta. Han sökte noga vid ytterdörren och runt elementet som finns där, sedan tog han en raid ut i köket, kom tillbaka och flängde runt i hallen lite hit och dit. 

Och jag är väldigt kluven till det där. Jag vill att han söker självständigt utan att jag behöver lägga mig i, och vi har ofta fått beröm av domare just för att han jobbar så självständigt, men priset vi får betala för det är att han i sin brådska att utforska området springer förbi gömmorna. 

Men så småningom lokaliserade han gömman i byrålådan, gjorde faktiskt en snygg frysmarkering på kanten på lådan och fick förstås massor av beröm och några bitar kycklignkorv. 

Därefter tog han efter en stund letande även gömman bakom skoskåpet. Den doften tog han nerifrån golvet nästan och följde den snyggt uppåt där den satt allra högst upp på baksidan av skåpet. Jubel och applåder och kycklingkorv förstås.... 

Gömman i garderoben var svår.... där inne ligger alla hundtäcken och gamla koppel och selar och sånt, kanske de luktade en massa, inte vet jag men det tog en stund för honom att lösa problemet. Men han löste det.... 

Nästa omgång gömmor blev i köket. En gömma inne i diskmaskinen som var halvfull med smutsig disk. Den andra inne i grytskåpet, och den tredje lite enklare under bordsskivan. 

Här fick han jobba länge innan han fann den första gömman. Och han letade först intensivt på alla de ställen där jag någon gång tidigare har satt en gömma, men det gav ju ingen utdelning idag. 

Första fyndet var gömman under köksbordet. Sedan letade han länge på allt mellan himmel och jord innan han börjde visa intresse för diskmaskinen. Där sniffade han intensivt både högt och lågt men bestämde sig till slut för att göra en snygg frysmarkering överst på ena sidan... och tänk... när matte öppnade luckan så satt det en doftgrej där, och den genererade förstås en rejäl belöning. 

Nu var det bara grytskåpet kvar, och nu verkade det som att han kommit på att det kan vara lönsamt att sniffa lite noggrannare på skåp och lådor. Doften satt mitt på insidan av dörren och han sniffade runt på utsidan av dörren utan att kunna bestämma sig för att "där, just där!" sitter doften så jag belönade honom och tog det som en markering att han intensivt sniffade runt på ett litet område på dörren. 

Jag inbillar mig att det är godkänt att göra så..?? 🤔

Sen var matte nöjd, men Ynk surade för att han inte fick jobba mer. Han blir trött efter såna här övningar, men medan vi håller på så är han outtröttlig. Han jobbar lika intensivt efter en halvtimma som han gjorde i början.... fast det är naturligtvis inte ofta vi håller på i en halvtimma, men det har hänt. 

Nu ska vi snart ut i regnet och uträtta en massa tråkiga ärenden, men nu har faktiskt unge herrn lagt sig en stund, så förmodligen var övningarna lite jobbiga i alla fall.

2 år gammal bild, tagen av uppfödaren innan han flyttade hit. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar