onsdag 28 september 2022

NW-funderingar....

Ynk jobbar ju energiskt som bara den när han söker, men han är inte speciellt systematisk i det han gör. Och det är naturligtvis mitt fel som inte har lärt honom jobba så, eller rättare sagt som tillåtit att han jobbar som han gör.  Men... jag vill ha en hund som jobbar självständigt utan min påverkan, därför har han fått jobba i stort sett som han vill.  

Det ena utesluter naturligtvis inte det ena det andra, det finns ju massor av hundar som söker både systematiskt och energiskt, och som tack vare det hittar gömman på 5 sekunder. Nu är jag inte ute efter att ha snabbaste tiden, jag är enbart ute efter att vi ska klara alla fyra söken, och det underlättar så klart om han inte rantar omkring lite hur som helst.

Vid några tävlingstillfällen har jag sett att han fångat doften i stort sett från startlinjen, men det har inte hänt många gånger. Han är nyfiken och vill kolla hela området, och då blir det gärna så att han gör det först, sedan letar han lite mer systematiskt. 

Så frågan är nu då.... ska jag börja träna honom att söka enligt mina direktiv? Att jag styr honom att söka på de ställen jag vill...  eller ska jag lita på att han, medan han skuttar runt i sökområdet fångar upp doften och hittar den? 

Jag brukar ju försöka se till att vi i alla fall inte missar att söka överallt i området, men annars så brukar han få sköta det där själv. Frågan är om det är bäst? Och, om inte, är det värt allt strul som blir om jag nu ska försöka få honom att "lära om"? Jag misstänker att han då, i alla fall under en period, kommer att fråga mig väldigt mycket, och det är ju inte heller bra. 

På senaste tävlingen satt en av gömmorna bara några decimeter in i sökområdet från startlinjen, och dessutom alldeles nere vid golvet, så den sprang han förstås förbi i starten. Han tog den sedan, med 15 sekunder tillgodo, och då var det jag som lockade tillbaka honom dit eftersom jag tyckte att jag sett något lite extra intresse för det stället när han skuttade omkring i området.

Tja, mycket att klura på. Ibland är det ju en rolig bit, det där med att klura på saker och ting när det gäller hundträning, men i det här fallet vete sjuttan om det är det.

Idag har vi återigen sökt dolda och oåtkomliga gömmor.....





 

1 kommentar:

  1. Jag har ju samma”problem ” med hans mamma och syster vet inte heller hur jag ska göra

    SvaraRadera