fredag 14 april 2023

Bara för att jag är sysslolös...

och det är jag för att jag redan gjort massor av nyttigheter, så nu tänkte jag ta ledigt i några timmar. Och då blir det lite bladder här..... 

Jag har nyss tittat på en film från en nw klass 2-tävling och det är alltid nyttigt att se andra föra hund i såna sammanhang. Jag är ju en ganska så klantig förare i såna sammanhang, många domare har påpekat misstag som jag gör och jag verkar aldrig lära mig heller.... 😞

Men ibland, bara ibland, så lyckas jag låta bli att förstöra för min hund. Jag tänker på utomhussöket på vår senaste tävling. Vi fann visserligen bara en av två gömmor, och enligt domaren var det mitt fel att han inte fann den andra gömman, men jag tänkte berätta om den gömman som han bevisligen fann... trots mig.  ;) 

Det var den "svåra" gömman av de två som fanns, den var värd 16 p och gömman som vi missade var värd 9p. Och det gjorde att vi vann tävlingen, hunden som kom tvåa fann lika många gömmor som vi, men inte den som var värd 16p utan den som var värd 9p, så vår slutpoäng blev högre. 👍

Men åter till Ynks sök på utomhusbanan. Vi var ju på en byggfirma där det lagrades virke och byggmaterial av allehanda slag. Här var det en sån där byggnad med tre väggar och ett tak och där inne låg det högar med bräder. 

Ynk rusade i vanlig stil längst in i området, fick upp en doft i änden av en virkeshög och där jobbade han frenetiskt för att lokalisera gömman. Rätt som det är så hoppar han upp på virkeshögen och drar iväg till motsatta änden. 

Tjohooo... hans halta och lytta matte kunde ju inte göra likadant så jag lockade tillbaka honom och vi tog oss så fort vi kunde runt virkeshögen och där rusade han sedan längst ner igen och markerade ganska så snabbt en gömma. Det var den "svåra" gömman han hittade där. Den hade han känt vittringen av på andra sidan av virkeshögen, Bräderna låg ju lite ojämt så vittringen hade många hål att slinka igenom på, men han markerade inte förrän han verkligen hade gömman framför nosen. Duktig kille... det var 6 av 20 hundar som tog den gömman. 

Tyvärr så missade vi den "enkla" gömman och därmed också diplomet. Den gömman satt i en stolpe som vi passerade i rasande fart när Ynk drog iväg till den där första gömman. 

På fordonsöket gjorde han nåt liknande. Lokaliserade en gömma, drog sedan iväg i full fart runt den stora maskinen för att markera på motsatta sidan sett från den första gömman. Lite luriga gömmor, domaren påpekade att några förare missat den markeringen för de trodde att hunden markerade vittring som vinden förde med sig från den första gömman. Men det var trots allt 9 hundar som fann båda gömmorna. 

Men jag tycker ibland att jag är onödigt trög när det gäller att säga "markerat" när Ynk har lokaliserat en gömma, men när jag nu tittat på den där filmen så inser jag att det nog är förståndigt. Där är det en van hundförare som tävlar och hon vill verkligen förvissa sig om att hunden i sin tur är förvissad om att den hittat rätt innan hon säger markerat. 

Det kan ju vara så att domaren faktiskt frågar "var är gömman?" och då måste man kunna visa det. En enda gång har jag varit ute för det och då visste jag exakt var den var, men har inte hunden visat tillräckligt noga så riskerar man ju att markeringen inte blir godkänd om man har för bråttom. 

Fast...  för mig är aldrig tiden viktig. Det enda jag vill är att vi hittar gömmorna inom tiden, sedan om det är på den allra sista sekunden jag säger det sista Markerat så kvittar det, jag vill bara att vi hittar alla gömmorna. 

Men jag inser förstås att det lär ta tid innan vi gör det i klass 2. Det är tyvärr inte ovanligt med tävlingar där ingen av de deltagande tar något diplom. Tråkigt tycker jag.... 😢

Fast skam den som ger sig.... om en dryg vecka testar vi igen. Jag har ju sånt tur att det finns tävlingar på nära håll här där vi bor, och med ännu mer tur så kommer vi då och då med på tävlingarna vi anmäler till. Nosework är ju det enda jag kan tävla med nu när jag går så illa, så jag är tacksam att vi i alla fall kan delta i såna aktiviteter. 

Ynk har inga problem med att klättra för att nå gömmorna.  👍😀




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar