söndag 30 april 2023

Nytt projekt på gång

Jag gillar ju att lära mina hundar en massa onyttiga saker, mest bara för att se om jag kan... och så förstås för att se om hundarna kan. 

Och dom kan alltid...  ibland tar det lite tid och ibland går det svindlande fort när tio-öringen ramlar ner. Numera är det ju bara Ynk som ska lära sig, men jag har massor av minnen av knäppa saker som jag lärt både Salza och Jippie tidigare.

Fast nu är det som sagt Ynk som drabbas....  Hämta! är ett kommando som han är bra på. Det räcker med att jag pekar på något och säger Hämta! så hämtar han det. Gäller det något jag kastar, en apportbock eller en boll eller så, då behöver jag förstås inte peka, då är han superfokuserad på grejen som finns att hämta någonstans långt där borta. 

Han har en tendens att vilja slarva med det han bär på, så om det är en apportbock han ska hämta då använder jag kommandot Apport! och då är det inte tillåtet att tugga eller flytta runt föremålet i munnen. Och det funkar bra....  hittills i alla fall... peppar, peppar. 

Men nu ska han serva sin matte med att hämta vattenflaskor som står på en hylla i köket. Där blir det kommandot Hämta Flaskan! som gäller.... han måste alltså lära sig vad ordet Flaskan betyder också. 

Allra första övningen gjorde vi nyss.... matte tjatar en hel del, men det är en del av konceptet... upprepa ordet han ska lära sig så att han sedan förknippar det med det han ska göra. 


Lite svårt att förstå så här i början, men det lyckas till slut. Massor av tjat från matte men det är för att befästa ordet Flaskan, massor av slarv från Ynk men det spelar ingen roll just nu, sånt rättar vi till sedan när han vet exakt vad han ska göra. 

Jag tycker ju att sånt här är roligt och det ser ju faktiskt ut som att Ynk tycker det också.... i all synnerhet som det genererar några godisar när flaskan väl är avlämnad. 

Inom kort kan jag lova att jag kan visa en liten filmsnutt där han gör det helt (nåja nästan i alla fall) felfritt.... och då kan han förhoppningsvis också hämta Flaskan i köket när matte är i ett annat rum.

Bilden är från igår och har inget med något att göra, tycker bara att den är lite fin....   💖 





1 kommentar: