söndag 27 augusti 2023

Sysslolös....

Frivilligt sysslolös i och för sig, det finns ju massor att göra jämt och ständigt, men jag har noll lust att göra några nyttigheter. Regnet vräker ner och ska tydligen göra så hela långa dagen 😢

Idag är det klass 2-tävlingar (nw alltså) i Krokom. Jag anmälde dit, men efter vår senaste tävling insåg jag att det inte var värt den långa resan dit (nästan 30 mil enkel väg) med tanke på vilken klantig matte Ynk har, så jag strök vår anmälan. Och jag har inte ångrat mig, men det skulle vara kul att göra något roligt nån gång....

Jag roar mig nu istället med att titta på resultatlistorna från tävlingar och kan konstatera att det är många bekantingar som är ute och tävlar.... med lite varierande resultat. Och det är ju en tröst för klantiga mig att inte heller alla andra lyckas få full pott varje gång. 😉

Men...  jag funderar fortfarande på en sak som känts liiiite märklig ändå från nw-sportens start. 😕

I nw finns ju TSM-tävlingar, vilket innebär att man tävlar i samtliga moment på samma dag, utomhus, inomhus, behållare och fordon.

Sen finns det TEM-tävlingar där man gör 4 sök i samma moment vid samma tillfälle. Alltså fyra fordonsök eller fyra inomhussök o.s.v. 

Och man tävlar i klass 1, klass 2, klass 3 oavsett om det är TSM-tävling eller TEM-tävling. Efter 3 diplom (100poäng) får man (måste inte) flytta upp till nästa klass om man så vill. 

Men det är också så att man kan ha varit duktig och kommit upp i t.ex. TSM klass 3 (eller Elit) och ändå kan man tävla i TEM klass 1 i valfritt moment. 

Och OBS!!! jag missunnar ingen att tävla i den klass de vill, men jag tycker att det är en märklig regel att t.ex. en elithund med en elitförare ska tävla i samma klass som orutinerade hundar/förare i klass 1. 

Nu är reglerna sådana, och då är det naturligtvis helt Ok att göra så, men eftersom det kallas "tävling" så kan man kanske tycka att förutsättningarna är lite orättvisa. Jag har hela tiden tyckt att det skulle kallas "prov" istället för tävling, men då skulle det förmodligen inte bli lika populärt... 😜

Och ja, jag vet... det är hundar vi jobbar med, man kan aldrig veta resultatet, det gäller ju att hitta gömman och tala om var den finns, men som sagt... en hund med en förare från de högre klasserna har liksom våldsamt mycket större möjligheter att lyckas än en klass 1-hund som inte tävlat massor av gånger tidigare. 

Jag kan ju tänka mig att de där TEM-tävlingarna är ett "måste" för om det bara fanns TSM-tävlingar så skulle trycket på tävlingar bli ännu större än vad det är. Och blir man bortlottad tillräckligt många gånger kanske man tappar sugen och ägnar sig åt något annat istället. Och det skulle ju inte heller generera så mycket inkomster till arrangörerna, ju fler tävlingar desto större inkomster. 

Jaja... jag vet att det är många utgifter också, jag har full koll på vad det kostar.... men i slutänden är det ju trots allt så att ingen arrangerar tävlingar om det inte ger i alla fall en liten vinst. 😇

Ja men... då har jag sysselsatt mig en lite stund nu då... stapplar väl iväg till TV-soffan istället nu då.... fortfarande noll arbetslust. Regnet vräker fortfarande ner och ni får en gammal bild, det finns inga nya att visa upp. 😉







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar