söndag 7 maj 2023

NW-funderingar

Nyttan med all kritik som vällde över mig för ett tag sedan är nog att jag har tänkt en hel del på hur Ynk jobbar på de olika söken, och på hur jag hanterar honom.

FB-gruppen NW-Efterbanvandringar är kul, och den får i alla fall mig att tänka till lite. Med facit i hand så är det kul, och kanske till och med lärorikt, att titta på de där filmsnuttarna och försöka överföra det på mig själv och min hund. Hur skulle Ynk ha gjort? Och framförallt, hur skulle jag ha gjort?

När jag tänker tillbaka på de senaste tävlingarna och utomhussöken så kan jag konstatera att Ynk är en hejare på att lokalisera dofter långt bort. Nackdelen där är ju att han är kopplad och ska släpa på sin matte, fick han söka lös så skulle allt bli så mycket bättre, men det får de ju sällan. 

Vid en tävling struntade han i min anvisning om var han skulle börja och drog direkt iväg i full fart bortåt, och där längst bort i området, där fanns en gömma som han markerade. 

Vid ett annat tillfälle visade han tydligt att där borta, där finns gömman, matte! men då var det svårt att komma dit från där vi befann oss, men han fixade det, matte bara hängde med så gott det gick. 

En annan gång ville han dra iväg in igenom en trång krånglig passage, matte stoppar honom och säger "där kan jag inte gå, kom här!"  Med facit i hand så visar det sig sedan att han hade en doft i nosen och var på väg dit när jag stoppade honom. Han tog den sedan, långt senare, utom tiden. 

Det är inte lätt för matte att överlämna kontrollen till lilla yrvädret, men egentligen så vore nog det det bästa att göra. 

På fordonsöken är det lite likadant. Vissa fordon struntar han helt i, där har jag äntligen lärt mig att inte tjata på honom. Vi sparar de ratade fordonen till sist om det är så att han inte hittat alla dofter då. Fast han har en liten nackdel av att han är så jäkla nyfiken. De gånger det är ovanliga "fordon" med så vill han gärna kika på dom först och då kan jag bli lite tveksam om det enbart är nyfikenhet eller om han faktiskt känner en doft nånstans där.  Men nu har vi i alla fall lärt oss att den nya trenden för domarna är att sätta båda gömmorna på samma fordon, det gäller att inte gå i fällan och tro att dofterna sitter på olika fordon. 😉

Behållarsöket är däremot vårt STORA  problem. Det beror förstås på att jag så sällan tränar behållarsök eftersom jag inte tycker att det är nåt roligt. Och det är krångligt och bökigt att släpa på en massa behållare.... 

Ynk bara rusar omkring, behållarna far åt alla olika håll och kanter och med lite tur så råkar han springa på rätt behållare. Och han är alltid väldigt mycket mer intresserad av vad som finns runt om behållarsöket. Ofta är det ju möbler eller andra saker som staplats vid sidorna och där vill han mycket hellre söka än bland behållarna. Helt och hållet mitt eget fel, jag vet det... men det betyder inte att jag kan fixa till det. Naturligtvis vet jag hur vi borde träna, men det betyder ju inte att jag gör det. Det är inget roligt att träna behållarsök!!!! 

Inomhussöken då.... där upplever jag egentligen inte att vi har några större problem. Det betyder inte att vi alltid lyckas med de söken, det betyder bara att jag tycker att han gör så gott han kan vid de tillfällena. Han är lite belastad av sin nyfikenhet, han vill gärna undersöka sånt som han tycker verkar lite spännande eller konstigt på något vis, men på det stora hela vet jag inte riktigt vad vi har för problem där. 

Jo förresten, det vet jag. Han är som sagt våldsamt nyfiken, och han tycker att själva sökandet är mer belönande än hittandet, så han kan ibland strunta i en doft som han känner. Han markerar den helt enkelt inte. Ibland kan jag se att han känner nåt och få honom att återvända och markera, men oftast så är han så snabb att jag inte ser något. Då kan han senare återvända och göra en snygg markering, kruxet i klass 2 är ju att tiderna är så knappt tilltagna att han oftast inte hinner till det stadiet där han har utforskat allting och kan återgå till den där första doften han fann. 

Vi har som synes en hel del att jobba med, och matte har en hel del att klura på, men vi ska inte tävla klass 2 något mer på länge nu så det löser sig kanske med tiden. 

Jag tycker fortfarande att statistiken när det gäller utdelade diplom säger allt.... det är nåt som är lite skevt när det gäller tiderna i klass 1 och klass 2. Ofta lika långa/korta tider i båda klasserna, men i klass 2 är områdena större och det är oftast två gömmor. 

Till vilken nytta ska det vara så?  Ynk har sex diplom i TSM klass 1, efter tre diplom får man flytta upp till klass 2... om man vill. Jag ville egentligen inte ens efter sex diplom, tyckte inte att vi platsade i klass 2 ännu men det kom lite påtryckningar som inte var så kul så vi tog steget i alla fall. 

Mitt eget fel och beslut, jag vet. Men statistiken visar ju faktiskt att mina funderingar om att skillnaden mellan svårigheterna i klass 1 och klass 2 kanske ändå inte är så fel. 

TSM Klass 1

PeriodAntal tävlingarAntal hundarAntal starterUtdelade diplom
2022209216175192865
2023489951731735

TSM Klass 2

PeriodAntal tävlingarAntal hundarAntal starter
Utdelade diplom
20221549684809572
2023365301191122

Gammal video... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar