onsdag 9 september 2015

Den nya startklassen

För att lugna ner mig efter en händelserik morgonpromenad satte jag mig och läste reglerna för den nya startklassen som kommer att finns från och med 2017. 

Där står det bland annat i kapitlet Hunds framförande så här:

Det är viktigt att hunden är glad och villigt lyder kommandona.
Ja så är det naturligtvis, men ser man sedan till dagens synpunkter på hur hundarna i t.ex. elitklass ska uppföra sig, då kan man ju sätta ett frågetecken efter denna kommentar.

Det är upp till föraren att avgöra om han/hon vill ge ett extra kommando och när han/hon vill ge det. 
Det här är en märklig kommentar.. Menar dom att tävl.ledaren annars skulle avgöra när/om föraren tycker sig behöva ett extra kommando???

Hänsyn bör tas till rasen vid bedömning av hastigheten. Idealhastigheten är inte densamma för alla raser. När en hund reagerar på kommandona villigt och omedelbart, rör sig rastypiskt, håller sitt tempo och visar intresse i det den gör ska den tilldelas högsta betyg om den inte gör några misstag som leder till betygsneddrag. 

Och den här kommentaren är våldsamt intressant för många av oss. Men....  när man sedan kommer upp i klasserna så gäller uppenbarligen inte denna anvisning längre, även om den råkar stå med i regelverket.  Vi vet alla att facit för övningarna i de högre klasserna är satta av snabba hundar som är gjorda för att blixtsnabbt verkställa de kommandon de får. Så synd att man först invaggas i tron att den anvisningen gäller.... för att sedan upptäcka att det var bara i början det... högre upp i klasserna gäller andra förutsättningar.

Efter vad jag förstått så är startklassen till för att hundägarna ska "våga" sig ut och tävla lydnad, att dom ska få en bra inkörsport till lydnaden och upptäcka att det är en sport som är tillgänglig för alla, oavsett hundras. Och den tanken är god....   chocken när man sedan kommer upp i klasserna, och har "fel" ras, blir ju dessvärre stor, men då kanske man hoppas att personen i fråga är så biten av lydnaden att de trots det fortsätter.

Om man sedan kikar lite på de olika momenten så tycker jag fortfarande att det är fascinerande att vid momentet Sitt under marsch kan man få betyg 5 om hunden intar annan ställning, står eller ligger. Kul tycker jag... 

Apporteringen tycker jag däremot är kanonbra att dom ändrat jämfört med hur det ser ut i klass 1 nu. Apporteringen i  de högre klasserna är mindre kul eftersom man kan bli underkänd om man som förare kastar apporten klantigt... eller för kort. Kurser i apportkastande efterlyses härmed...

Och så finns ju inte de förhatliga gruppmomenten i med i startklassen.  Jag som gillar att träna sånt förstår inte varför...  eller... det förstår jag ju, men jag tycker det är fel tänkt.

Istället för att skräpa kraven, och även följderna för de hundar som inte ligger stilla, så tar man bort momentet. Fel tycker jag....   Om det nu ska vara en inkörsport till övriga klasser i lydnaden så är det väl bara bra om man redan från början har koll på det momentet. Det finns ju i nästa klass sedan....

Jaja... det ska bli kul med nya regler. Hoppas bara att alla domare (och tävlingsledare) verkligen blir utbildade i det nya regelverket, det har varit lite si och så med det vid de senaste revideringarna, i alla fall här i distriktet.

Om det går som jag tänkt så lär vi väl få debutera i elitklass när de nya reglerna är just nya, och det kan ju bli våldsamt spännande. Fast det är långt dit, vem vet vad som händer innan dess...  fast vi bör nog rätta till såna  här saker innan vi når dit misstänker jag 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar