måndag 15 februari 2016

Inget att säga...

Och då ska man ju egentligen vara tyst, men jag sitter här och väntar på ett telefonmöte som ska börja om en stund och jag är rädd att glömma bort det om jag gör något annat.

Tillvaron är ganska så kass just nu tycker jag, och då är det svårt att vara engagerad och på G. Men å andra sidan så är det ju vid såna tillfällen det är viktigt att man sysselsätter sig med något som inte bara är plikter utan även lite roligt.

I går hade vi en träningsträff i vår lilla lokala springerklubb, och det var ju kul. Sex människor och tio hundar, varav en var en pyttevalp. Både Salza och Jippie fick följa med, men i och med att man oftast tränar en hund i taget så blir det ju mycket väntan. Och det behöver de allra flesta hundar träna jättemycket på... förutom mina då som redan är tränade i att göra inget alls 

Skämt åsido... mina hundar tröttnar också om dom får vänta för länge innan nåt händer, men de ligger stilla om jag sagt åt dem det, och inte minst viktigt, de är tysta medan de väntar.

De låg med lösa koppel och kikade på mig när jag frestade andra hundar med deras leksaker, och de låg där när andra hundar tränade inkallning bara några meter ifrån dem. Och de låg där när andra hundar lekte med sina förare alldeles intill...   och de låg där när jag var tvungen att lämna rummet för att gå på toa... och det är så himla skönt att ha hundar som fixar sånt. Livet blir liksom lite lättare då man slipper tänka på att hitta nånstans att binda dom eller att man ska släpa på en tung/otymplig bur.

Salza lärde sig ju det där tidigt, och Jippie är inte sämre han. Fast han är förstås hjälpt av att Salza ligger så lugn och avslappnad och väntar. Men jag var liiite osäker på hur Jippie skulle klara att jag sysslade med andra,främmande, hundar bara några meter framför honom, men han fixade det galant. Han är ju förstås van vid att han får ligga vid sidan om och vänta när Salza och jag roar oss med något, bara vi två.

En av deltagarna, Beatrice Backman Lönn, fotograferade lite, och hon fick till ett fint kort på Salza och Jippie när dom ligger och väntar på att jag ska ägna mig åt dom istället för alla andra.


Salza gapar lite förvånat, undrar vad hennes matte gjorde som orsakade den minen?  

Och nu denna veckan så förbereder vi oss för ett jippo kommande lördag. Då har Västernorrlands Kennelklubb en prova-på-dag för vissa hundaktiviteter, och jag har åtagit mig att visa och berätta om nosework, och sen ska de som anmält sig även få prova på själva... eller deras hundar ska få prova på kanske man ska säga. 

På söndagen ska jag åka hem till en av mina tidigare elever och träna nosework hemma hos henne. Hon ska rigga några olika sökområden har hon sagt, och det blir ju lyxigt att inte själv vara den som gör i ordning allting. 

Veckan därefter ska vi planera för en nosework-träningsdag på klubben. Vi har bjudit in till en träningsdag som är till för dem som inte har gjort doftprovet. Det finns inte så många träningstillfällen för dom (oss) så vi slår på stort och arrangerar en träningsdag på klubben. 

Inomhussök, behållarsök, lådsök och (om vädret tillåter) utomhussök bjuder vi på. Det ska bli himla kul.

Och sen när det är avklarat hoppas jag att det kommit in tillräckligt många anmälningar så att jag kan starta en nosework-kurs. Jag vill ha igång den så snart som möjligt så att den är avklarad när lydnadsproven börjar ploppa upp här.... då ska vi tävla lydnad, Jippie och jag. 

Så snart vintern är över så börjar det ju hända saker, och det är roligt. Vad i all världens dar gjorde jag utan mitt hundintresse? Man måste få ägna sig åt nåt annat än livets plikter och allvarligheter då och då.... 

Men nu är tiden snart inne för det där telefonmötet så det är lika bra att sluta babbla om ingenting...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar