tisdag 19 maj 2015

Det gick fort det....

I går på kursen pratade vi bl.a. om att hundarna lätt lär sig att gå på tävlingsledarens kommando, istället för att invänta förarens kommando.

Salza hade en tendens till det när vi tävlade i klass 3 vill jag minnas, det är ju lite "friare" moment där och det gillade hon... hon var lite onödigt het där ibland. 

Men det är ju ingen risk med Jippie... vi har ju i stort sett aldrig tränat med nån som agerar tävlingsledare. Bara vid ett par tillfällen när vi kollat av läggande under gång, en enda gång nästan hela programmet och så tävlingen då...   näe, det lär dröja innan han lärt sig att lyssna på tävlingsledaren.... eller????

Igår ville jag ha hjälp med att kolla ställande under gång. Han tar ett eller två steg där och det är ju onödigt...  och man ser ju inte själv hur snabbt ställandet är. En tjej kommenderade oss och en annan beväpnades med klicker för att klicka om han gjorde det riktigt bra. 

Nu gjorde han det inte så där riktigt, riktigt bra så det blev inget klick, vilket innebar att vi gjorde om några gånger. 

Och gissa....  efter 4-5 gånger gick Jippie på "tävlingsledarens" kommando. Framåt marsch... Yes! sa Jippie, då går vi då....  Kommendera!   och vips stannade han innan jag ens dragit efter andan för att säga Stanna!

Lättlärda hundar är himla roligt.... ibland. I just det här läget är det mindre roligt.... 


I går morse roade vi oss med lite extrarolig träning...  dummies är kanonroligt, det tycker alla tre hundarna. Fast Ibsen får inte träna med dummisar, jag har gjort det misstaget en gång och det var inte så bra. Han får leta efter saker som inte går att tugga sönder lika lätt...  

Men som ni vet så har jag en alldeles särskild förkärlek för stadgeträning.... och det drabbar ju numera Jippie i första hand. 


Att han har råkat sätta sig på något som irriterar i stjärten kan ju ingen människa hjälpa. Han sitter ju trots allt kvar....  




Ja, han är himla duktig på det allra mesta... och det ställer ju till lite kärt besvär. 
Hur mycket tid och ork och pengar finns det?
Fixar vi allt det här i år?  


Vi ska tävla lydnad. Några fler tävlingar i klass 1 har jag nog tänkt mig, men han får ju tävla klass 2 om det skulle vara så att vi vill det.

Och så ska vi tävla rallylydnad. Fortsättningsklassen är det ju som gäller där.

Och så ska han göra Doftprov i NoseWork i sommar.

Och så ska vi göra ett MH.

Och så vill jag gärna göra ett vattenprov med honom.

Och så skulle jag väldigt gärna vilja starta honom på ett B-prov. 

Dessutom....   skulle jag vilja träna upp både Salza o Ibsen så att dom också kan göra Doftprovet. 


Någon som tror att jag blir sysslolös??? 


Här är en bild från ett NoseWork-pass där han hittat doften och gör en tydlig markering. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar