söndag 23 oktober 2022

Nosarbete....

 ....  det är lite struligt ibland det. Mår inte så jättebra, sover dåligt på nätterna och är inte alls i form så jag tänkte göra det enkelt för mig och låta Ynk få några nw-gömmor här hemma idag.

Och så tänkte jag vara så där slarvig eller vad man ska kalla det och inte vara så noga och genomtänkt med var jag satte gömmorna. Första 6 gömmorna i mitt lilla sovrum, på ställen som jag tror att jag sällan har använt förr. Inga dolda gömmor direkt men ändå svåråtkomliga och lite halvhöga, utom en som jag satte bakom den öppna dörren längst ner på dörrkarmen. 

Och Ynk gjorde som han alltid vill göra, full fart in i rummet när jag lät honom börja, flängde runt överallt och började sedan leta. Han fann alla hyfsat enkelt, belönades med godis som jag slängde till honom när han markerade, och då såg jag snabbt att markeringarna blev slarvigare och slarvigare för varje godisbit. 

Gömman bakom den öppna dörren var helt klart svårast, den fick han jobba en hel del för att finna. Han fann doftmolnet men hade svårt att lokalisera själva gömman, men trägen vinner ju så till slut så.... 

En andra omgång bestod av 4 gömmor i samma lilla sovrum där säkert doftmolnen från de tidigare gömmorna fanns kvar.  Men idag var jag enbart ute efter lite tröttande hjärngympa och inte så mycket seriös träning så det fick gå lite som det ville.....

Tre gömmor fann han hyfsat enkelt även om jag såg att han också kollade av de ställen där gömmorna varit tidigare men det blev inga felmarkeringar i alla fall.

Den fjärde gömman var klurig, och det var den förra gången jag gömde en doft där också. Det var länge sedan nu, men han betedde sig likadant båda gångerna. Jag satte en möbeltass på sitsen av en skinnfåtölj där det sedan ligger en stor filt hopvikt ovanpå själva doften.  Möbeltassen sitter inte mitt under filten utan precis under kanten vid ena sidan. 

Och den gömman är svår......  jag kan se att han förmodligen känner doften men det verkar nästintill omöjligt att lokalisera den när den sitter där. Han letar och letar och letar.... utan att finna den. 

Han har ju inga som helst problem att finna gömmor i stängda byrålådor eller stängda skåp men det här är tydligen helt annorlunda. Förmodligen är det filten som ligger ihopvikt ovanpå möbeltassen som ställer till det, den kanske suger åt sig doften så att den inte kan sprida sig om vanligt. 

Han jobbade i alla fall intensivt och envist, utan att finna doften. Han struntade i de gömmor som han redan funnit men letade på allt annat. Till slut hoppade han upp i min säng ställde sig på bakbenen så gott det gick i sängen och försökte nå taklampan, förmodligen desperat efter att nå den där doften som matte påstod fanns någonstans, och han tyckte nog att han undersökt allting annat.  

Ingen kan i alla fall påstå att han ger upp, han fick verkligen jobba för den där doften och i ett obevakat ögonblick drog jag lite i kanten på filten och hoppades att jag skulle röra upp lite doft som han kunde ta till sig och det verkade fungera. Efter en liten stund såg jag hur han plötsligt blev lite mer målmedveten i området runt fåtöljen, undersökte filten lite mer noga, stack in nosen i filten och gjorde sen en frysmarkering där. 

Kanske var det doften från mina fingrar han reagerade på, eller också släppte filten ifrån sig lite mer eukalyptusdoft när jag rörde vid den, men strunt samma. Vi var ute efter lite hjärngympa för energiknippet och det fick han. Om det sen var något han har nytta av i andra situationer det vet jag inte, men den här gången fyllde övningen sitt syfte. Han sover nu💤😴💤.... men först var han tvungen att för etthundrasjuttioelfte gången kolla ut genom fönstret för att se om han kunde få en glimt av löptiken Isa som ibland passerar utanför.💗






1 kommentar:

  1. Han är så söt där han sitter och sedan säger folk att hundar inte kan jobba med löptikar i området. Ynk verkar ju kunna det

    SvaraRadera