torsdag 16 oktober 2014

Tagit mig vatten över huvudet....

Fick ju en idé häromdagen... Jippie skulle lära sig att bli mer medveten om sina baktassar så jag fick för mig att han skulle lära sig att kliva upp med baktassarna på en pall. Samma pall där vi har tränat bakdelskontroll genom att han stått på pallen med framtassarna och gått runt med bakbenen.

Hmmm....  inte supersmart med samma pall  kanske...

Lätt att blanda ihop, och mycket förbryllande för Jippie när han inte längre fick belöning för att han stod med framtassarna på pallen och gick (och till slut sprang!) runt med bakbenen. Stackars plutten...

Men han börjar lite smått fatta att det har med bakbenen att göra, han lyfter på ena bakbenet när han står vid pallen, men han har ännu inte kommit på att han ska sätta ner det på pallen. Men jag tror kanske att det blev onödigt svårt med tanke på att vi använt pallen till annat tidigare. Men skam den som ger sig....  det ska bli kul att se hur han uppför sig när 10-öringen så småningom trillar ner.


Men det är kul att se att även hundar är höger- eller vänsterhänta. Det är alltid hans vänstra bakben som han lyfter upp, aldrig det högra. Och nåt liknande ser man ju i andra sammanhang också... att dom alltid svänger upp åt samma håll i vissa moment. Hopp-sitt, rutan, konen, vid apportering t.ex....

Då kan man se att dom alltid svänger upp åt samma håll, och är man då pedant i träningen så ska man ju ta hänsyn till det.

Sätta hunden lite åt sidan vid hoppet, så att den inte hamnar fel när den vänder upp för återhoppet t.ex. Eller i rutan, vänja den vid rätt ingång med tanke på hur den vänder upp, så att hunden inte hamnar för nära kanten när man ställer/lägger den.

Jaja... är man petig så finns det mycket att pilla med när det gäller hundträning.... tyvärr är jag ju inte så noga med sånt.   Ägnar mig hellre åt det som är  lite fart och fläkt än pillar i detaljer, och det syns ju alltid i resultatet, men det kan jag leva med. Hundträning ägnar jag mig åt för att det ska vara roligt för både mig och hunden, och då blir det som det blir. Tappar vi lite poäng på det så får det bli så....

Men visst... många lyckas ju med både fart och fläkt och precision så det ena utesluter ju inte det andra. Men för min del är det som det är....  jag har inte riktigt tålamod att peta i alla små detaljer. Men var och en må göra som dom vill, då blir det säkert allra bäst.  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar